BiciBCN: Eppur si muove


Construcció del nou C.Bici de Tetuan (Cortesia de J. Porta)

Fa un parella de setmanes el blog sobre bicicleta urbana més influent del món van treure el seu rànking anual sobre les ciutats que més fan per la bicicleta urbana. La bona notícia és que Barcelona segueix en el Top-20, la mala notícia és que si bé al 2011 Barcelona era la tercera, aquest passat 2012 va ocupar la 12a posició. ¿Per què?

  • El canvi de govern va provocar una paralització de totes les obres de carrils bici projectats al 2009. El pla que l’anterior consistori va aprovar després de l’explosió del bicing va quedar aturat sense dia.
  • Els pocs carrils bici que s’han fet o modificat, s’han fet sense seguir els criteris mínims de seguretat, distància amb els cotxes o espai per a fer maniobres. El cas del de Carrer Marina amb Ramón Turró on no hi ha espai per a estacionar les bicicletes que giren cap al Campus de l’UPF-Ciutadella.
  • Cal sumar-hi la retirada de les peces separadores dels carrils bici, el que va suposar que molts tornèssin a servir per a aparcar. La polèmica s’ha resolt amb la substitució progressiva de les peces actuals (amb forma de ‘pastilla Juanola’) per les ‘barres de pà’, amb una forma més rodona.
  • L’amenaça del caprici de la DGT de posar-nos casc tant sí com sí. Aquesta polèmica no passa desapercebuda per Copenhaguenize (amb més visió d’Europa que Maria Seguí) i la considera la principal amenaça al ciclisme urbà a Espanya.

Podríem pensar que el canvi de govern ha portat un ‘canvi’ en les polítiques de la bici que són normals, l’argument de que la bici és d’esquerres i el cotxe de dretes. L’argument cau per terra quan descobrim que és Sevilla -amb majoria absoluta del PP- qui ocupa la 4a posició en el rànking. ¿Per què? Per continuar les polítiques pro-ciclistes acordades amb l’anterior ajuntament. Ni més, ni menys.

La situació, però, sembla haver fet un canvi en poc temps. L’Ajuntament, després de donar per segur que no es farien nous carrils bici en aquesta legislatura, ha desbloquejat les inversions per a fer noves -i necessàries!- connexions entre carrils bici a les principals vies de la ciutat. El primer que s’ha posat en marxa és el nou carril a Plaça Tetuan, que uneix els de Passeig Sant Joan i Gran Via a través de la calçada amb un únic semàfor i no pas els 7 que es feien fins ara. Altres actuacions que es duran a terme passen per unir els trams de carril bici inconnexos, especialment a la Diagonal i en els trams Sicília – Consell de Cent (que ara simplement desapareix), entre Diagonal i Passeig de Gràcia i la millora de la rotonda de Plaça Francesc Macià, un dels punts negres de la ciutat. S’ha desencallat també -15 anys després de la seva projecció- el carril bici de Carrer Provença que per fi arribarà fins a l’estació de Sants abans de final d’any. A més, es farà aviat una nova rotonda bici a Plaça Espanya situada dins de la plaça, protegida pel nou carril bus. Aquesta actuació és, en la meva opinió, la més arriscada i nova en la concepció de la bici a la ciutat.

La desaparició i recuperació de la bicicleta urbana a la Unió Europea té 5 fases:

  1. Invasió del cotxe i marginalització. (1960-1993)
  2. Recuperació testimonial. (1993 – 2003)
  3. Expansió progressiva. (2003 – 2012)
  4. Consolidació social i política (2012 – ¿2018?)
  5. Pilar fonamental del trànsit urbà (2018?)

Tinc la impressió que amb aquest gir de l’Ajuntament cap a la bici, apostant per noves infraestructures que continuen la feina feta als anys anteriors, Barcelona assoleix la fase 4 de 5 en aquesta ‘escala temporal’ en la recuperació de la bici que vull desenvolupar un proper post. Tot i l’avenç i la valentia de l’Ajuntament, queden moltes coses per fer i els reptes de futur no ens poden ser indiferents. A Barcelona, al contrari del que opina Xavier Trias, sí sobren cotxes, sí s’ha de baixar la velocitat a tota la ciutat -excepte a les arteries principals- i la reforma de la Diagonal que es planteja hagués estat moderna l’any 1991, no pas ara que el que cal fer és unir els dos Tramvies d’una vegada per totes.

I mentre Barcelona mira al segle XXI, a un despatx de la SEAT segueix sent 1974

Seat ens ha sorprès amb un anunci més propi dels anys 70 que del segle XXI. No només pel masclisme que destil·la o per ensenyar una Barcelona irreal sense trànsit on es pot conduir en ‘mode sport’ (Anar a 80km/h per ciutat  és delicte, ¿oi?), sinó per la imatge final on els dos que no poden anar amb un flamant Seat, tornen a casa en autobús amb cara de pomes agres. Seat segueix veient al transport públic com la seva competència, molt lluny del que ens volen vendre les marques europees com Audi, BMW, Skoda o Opel.

A Espanya igual que als Estats Units, el públic majoritari no vol cotxes que corrin o consumeixin molt, sinó que aposta per eficients. Fixem-nos com el cotxe ‘oficial’ dels taxistes de Barcelona ha passat de ser Seat a ser el Toyota Prius. Seat, com General Motors, no podria sobreviure sense els diners de l’estat ja que la competència de vehicles europeus i coreans amb una gran inversió en I+D+i, dona com a resultat vehicles molt eficients i marques com Mercedes treballen ja en models competitius de cotxes elèctrics. Per a entendre el salt entre Seat i la resta de marques europees de cotxes -tret de Dacia o Lada-, marques com Audi, Smart o Peugeot van presentar al darrer saló de l’Automòbil de Barcelona i al Saló de l’automòbil de Frankfurt els seus models de bicicletes elèctriques. De Seat encara esperem alguna cosa més que cotxes que fan fum i soroll, que són la riota de la indústria automobilística europea i que només podem competir per preu, mai per qualitat.

I aquí un spot de la eBike d’Smart. Compareu amb Seat, a veure si hi trobeu alguna diferència.

One thought on “BiciBCN: Eppur si muove

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s