Ciclistes amb casc madrileny


Protect ourselves. Use car helmet!

A Espanya cada dia fem servir la bicicleta 3 milions de ciutadans. Aquells que fan servir la bici dos cops per setmana en són 9 milions. Aquests ciutadans que aposten per una nova manera de moure’s per la ciutat o entre els pobles i ciutats tenen un motiu d’immensa preocupació: la DGT vol imposar el casc obligatori per a tots els ciclistes, a més d’arraconar a la calçada la bicicleta, tant a ciutat com a carretera. Som davant d’un atac fortíssim i sense precedents a Europa contra la bici urbana i la bici esportiva.

ConBici va alertar des de la Mesa de la Bicicleta que la reforma que impulsa la DGT era una autèntica bomba contra el ciclisme urbà i l’impuls que havia rebut els darrers anys. La notícia es va confirmar ahir amb la publicació del projecte que, a cop de majoria absoluta, s’aprovarà amb quasi tota seguretat. La normativa de trànsit sobre les bicicletes diu, en resum, això:

  • Es regula l’obligatorietat i ús de portar il·luminació i timbre a la bicicleta. (art 179)
  • La normativa és molt breu i genèrica. On la normativa de la bici no sigui suficient, s’aplicarà la normativa dels vehicles de motor (sense especificar si s’aplicaria la normativa de camions, cotxes o motos).
  • A les vies amb velocitat superior a 50km/h circularan per l’extrem dret, a les de velocitat igual o inferior a 50km/h circularan per la dreta ‘afavorint el trànsit dels vehicles més ràpids’ o ‘per la vorera’. Missatge: la bici és un obstacle pel trànsit. (art 176)
  • Es farà obligatori el casc homologat en tots els supòsits. (art 179)

A Europa el debat sobre el casc ni està ni se l’espera. Des de la Federació Europea de ciclistes fins a la pròpia UE es rebutja l’obligatorietat del cas. És més, les lesions craneo-encefàliques són molt més freqüents en els accidents de cotxe que no pas en els de bicicleta. Una altra dada demostra que Espanya encapçala la mortalitat ciclista europea i ho fa precisament on el casc és obligatori des de fa dècades: la carretera. ¿Com s’enten aquesta decisió de la DGT? ¿Quines pressions deu haver rebut la Directora de la DGT i el Ministeri de l’Interior per a prendre una mesura que desprotegeix al ciclista i l’arracona a la calçada?

VERD: Sense obligació / VERMELL: Obligatori / GROC: només per a nens / BLAU: Obligatori a alguns municipis / LILA: Només a vies interurbanes.
Sense obligació / Casc obligatori / Obligatori per a menorsObligatori a alguns municipis / Només a vies interurbanes.

Al món tan sols tres estats han fet obligatori el casc per a bicicleta urbana: Austràlia, Nova Zelanda i Israel. En tots els casos el resultat va ser nefast pel ciclisme urbà perquè, efectivament, els accidents mortals en bici es van reduïr, però l’ús de la bicicleta ho va fer en la mateixa proporció. Espanya esdevindrà una excepció dintre d’una Unió Europa que impulsa la bicicleta amb força. A Espanya el casc obligatori podria acabar amb el bicing de Barcelona, Saragossa o Sevilla. Fins i tot la conservadora i motoritzada Madrid havia aprovat un pla director de la bicicleta i la creació del seu servei de bicis públiques. Però amb aquesta llei, la lògica d’aquells que van a treballar en cotxe oficial s’imposa.

La conjugació entre centralisme i estupidesa d’uns polítics allunyats de la realitat, que veuen les ciutats des de la finestreta de vidre enfosquit del seu cotxe oficial, està fent mal a tot. Tenim una oportunitat per a demostrar a la nova directora de la DGT que està equivocada. A la web Change.org s’està duent a terme una recollida de firmes per a protestar contra aquest enorme error que ens allunya d’Europa. No oblidem que seria una molt bona idea començar a plantejar manifestar-nos en contra d’aquest disbarat madrileny (un de tants!)

Per últim traslladaré a a l’Alcalde de Barcelona, a la Regidoria de Mobilitat, als grups municipals i a les entitats ciclistes i de promoció del transport públic i sostenible la meva preocupació pel tema. Recordem que Barcelona té la seva pròpia ordenança de la bicicleta i la obligatorietat del casc no hi és ni hi ha estat mai a l’agenda. A més, a Barcelona l’agenda ciclista ja es troba en una homologació europea (consolidació dels carrils bici, sortida de les bicis de la vorera i aposta per la convivència) i està per veure com afectaria aquest absurd al desenvolupament de la bicicleta a la capital de Catalunya. Seria una catàstrofe que aquest procés quedés aturat per l’estupidesa propia de señoritos madrilenys que van a treballar en cotxe oficial.

Signeu la petició i feu-ne promoció entre els vostres ciber-amics, coneguts i saludats

És la nostra responsabilitat: Casc obligatori, no. Bicis per la vorera, no. Bicicleta per la calçada, protegida i segura sempre.

 

2 thoughts on “Ciclistes amb casc madrileny

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s