Spots electorals: CiU i PSC (1/4)


 

CiU: El Triomf de la Voluntat

Observacions: És una campanya totalment conservadora. Repeteix els mateixos errors de comunicació de la campanya de CiU a les Generals de 2011. Aquest és error no és altre que el messianisme i les perilloses semblances amb ‘El Triomf de la Voluntat‘ de Riefenstahl.

A la campanya per a les eleccions generals de 2011, CiU es va presentar amb una campanya idèntica. No hi ha res de nou en aquest spot respecte al de 2011: molta gent ocultada darrera milers de senyeres al vent i una estelada que es pot veure després de la paraula ‘somni’ i coincidint amb un crash i un missatge messiànic. Aquí és l’error d’aquesta campanya.

El messianisme d’aquesta campanya de CiU és tan evident que fa riure:

  • La sortida del sol a mà dreta, tot un simbolisme de que ‘comença un nou dia‘, a més el fet que estigui a la dreta de la imatge dubto molt que sigui una simple casualitat.
  •  Artur Mas en un clar-obscur vist des de lluny que, segons avança el seu discurs, es va engrandint fins que el veiem en un primer pla.
  • L’ús de plans contrapicats per a donar una imatge de grandiositat al President.
  • Les senyeres al vent amb la llum des de darrera, que recorda a una de les escenes del film de Leni Rifenstahl ‘El triomf de la voluntat’.
  • L’ús testimonial, però clar, de l’estelada blava.

Tinc la sensació que a la seu de CiU al carrer Còrcega s’ha desfermat l’eufòria i no són capaços de guardar un mínim de modèstia. Saben que les eleccions són ja guanyades i no intenten fer una campanya en positiu, sinó directament una campanya messiànica, on la crisi no hi és i on es resumeixen els interessos electorals de CiU en un simple ball de banderes.

Aquest estil de campanya té un precedent, la campanya de 2010, que va tenir aquest punt entre heroic i messiànic, però en una clau més positiva. Com a mínim el lema era en positiu, no pas com ara. La coalició nacionalista segueix capficada en salvar a tots els catalans per a matar-los d’avorriment a cop de senyera o de gana a cop de retallades.

No se vosaltres, però no vull que Artur Mas o CiU em salvi.

PSC: Un ‘NO’ ben gran com a alternativa

  • Web de campanya http://www.socialistes.cat
  • Lema “L’alternativa sensata”
  • Lema 2.0 (No en té)
  • Té seguiment a Facebook, Twitter, Flickr i Youtube.

Observacions: ¿Recordeu la campanya d’ICV de les municipals i les generals? Aquesta és una copia, però situada en un context ‘negatiu’. El PSC és el partit del ‘No’.

La campanya del PSC és, com la de CiU, una síntesi de la seva situació al panorama polític. Si CiU es presenta amb una campanya eufòrica, el PSC es presenta amb una campanya negra, fosca, en negatiu; i on el candidat ens dona un discurs centrat en el ‘No’. La paraula NO és totalment present a les pancartes i banderoles al costat de la independència i el centralisme.

Però l’errada més gran és posar a Pere Navarro en un primeríssim primer pla sense dissimular que està llegint i molt incòmode. Per molta llum, que contrasta amb la foscor del debat del principi de l’spot, i maquillatge que se li posi al rostre del candidat, no ha estat una bona idea posar-lo de cop a parlar-nos en un pla tan tancat que li podem contar les pestanyes. Pere Navarro no és un rostre expressiu, ni càlid i es nota la seva incomoditat durant la gravació. Aquesta incomoditat arriba a l’espectador i això no ajuda a transmetre el seu discurs.

M’ha recordat l’estil de campanya d’ICV, on els seus candidats parlen en primer pla a l’espectador buscant complicitats. Per algun motiu, aquesta idea no ha funcionat amb Pere Navarro, com tampoc va funcionar amb un horrible spot de campanya de les anteriors autonòmiques on apareixia el rostre de Montilla en blanc i negre. Em pregunto, doncs, que si al 2010 no va funcionar aquell estil d’spot ¿què fa pensar a l’equip de campanya que funcionarà ara?.

Una campanya situada en el ‘No’ al discurs nacional i on el discurs social ha desaparegut del mapa, està destinada a ser un fracàs.

Demà: PP i ERC.

3 thoughts on “Spots electorals: CiU i PSC (1/4)

  1. Estic per anar un dia a la seu de Nicaragua, agafar als directors de campanya del PSC donar-lis d’hosties!! Però com se’ls hi ocorre fer una campanya en eix nacional?? COM?? En que estaven pensant?? Es com si CIU hagués basat la campanya en retallades en Sanitat!! Estan a sou de CIU o que??

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s