Bicing: una petita victòria


El passat divendres durant el ple de l’Ajuntament de Barcelona, Trias es va tornar a quedar sol. Aquest cop la pressió social i l’opinió pública van ser massa fortes davant la intenció unilateral de l’Ajuntament de pujar les tarifes del bicing fins a un 116%. Tots els partits de l’oposició van votar en contra i CiU es va abstenir de la seva pròpia iniciativa. El Regidor de Mobilitat va demanar als membres de l’oposició consensuar unes noves tarifes pel bicing.

La bicicleta, com vaig avisar ja a l’inici de la legislatura, forma part de l’ofensiva ideològica de CiU a l’Ajuntament i de la dreta en general. La incomoditat de la federació nacionalista amb la bicicleta i el tramvia ve de molt lluny. Pocs recorden ara que durant els anys 2005 a 2008 CiU es va apuntar a una campanya mediàtica orquestrada pel Grup Godó i TV3 en la que es descrivien unes voreres farcides de bicicletes i de cadàvers de persones atropellades per aquestes bicicletes. La intenció d’aquests mitjans de comunicació era associar la bici a unes sigles polítiques, mentre els barcelonins començaven a usar la bici sense pensar ni un minut si eren de dretes o d’esquerres. CiU va arribar a creure’s la mentida i les seves prioritats pel que fa a la bicicleta han estat pensades per a dificultar l’ús de la bici, més que no pas facilitar-lo. La bicicleta és un incòmode convidat que s’ha fet massa gran als ulls del govern municipal.

Però Trias, qui s’empenya en demostrar que hagués estat segur un bon gestor de la Barcelona dels anys 90, s’ha trobat amb una Barcelona on la bicicleta està en auge, la moto estancada i el cotxe en retrocés, i és aquesta Barcelona i no la de 1997 la que ha de gestionar, li agradi o no. En aquesta Barcelona del ‘crack del 2008la bicicleta i el bicing ocupen un espai que cada any serà més gran. O bé Trias i el Regidor de Mobilitat agafen el toro per les banyes, o el descontentament ciclista anirà a més i ha quedat prou demostrat que si bé l’any 2000 la força del ‘lobby ciclista‘ era mínima, avui no és gens menyspreable i és que, a la Barcelona de 2012, tots podem ser ciclistes urbans.

Ningú dubta, però, que el bicing s’ha de revisar. Té masses punts que no són prou eficients. Joan Valls (President del BACC) i Ricard Riol (President de la PTP) donaven a El Periódico algunes claus per a millorar el bicing abans de pujar-ne el preu de l’abonament:

  • Agrupar estacions: Hi ha moltes parades poc separades entre sí, potser seria més viable i més senzill suprimir parades i fer-ne de més grans.
  • Premiar els viatges mar-muntanya.
  • Obrir la via dels sponsor: Tant el bicing de Londres com el de Nova York són finançats per publicitat de bancs. A Londres Barclay’s i a Nova York és CityBank i MasterCard fan que els dos serveis no tinguin repercussió en el pressupost municipal. Per cert, els dos serveis han estat impulsats per governs de dretes. ¿Per què no fer el mateix amb el Bicing?
  • I sobre tot, revisar el contracte actual del bicing o explorar noves vies. El ple de l’Ajuntament hauria de recolzar a l’Alcalde per a donar legitimitat davant un procés de revisió del contracte actual que, segons apunten algunes fonts, és completament inacceptable en moments de crisi.

Però a més Trias té ara un altre front obert. Potser sense voler-ho s’ha obert el front de les infraestructures i com destacava també a El Periódico Ernest Folch ¿per què no demanar més carrils bici, més seguretat i més aparcaments? Molt possiblement Trias haurà de contentar aquesta disgustada opinió pública accelerant el seu Pla Director de la Bicicleta i, potser, afegint més carrils bici als projectats. És significatiu que tenint sobre la taula la reforma del Passeig de Gràcia, no s’hagi inclós cap carril bici en una via molt utilitzada per ciclistes. Potser l’Alcalde podria recuperar la confiança de molts incloent a mode d’estudi un carril bici que connectés la Diagonal amb Plaça Catalunya a través del Passeig de Gràcia.

Trias i el seu regidor de mobilitat tenen un camí llarg per a recuperar aquest sector de l’opinió pública barcelonina. El bicing és una pota més del transport públic de Barcelona que s’ha de cuidar i, si com denuncia Xavier Trias, té un problema de finançament és responsabilitat d’aquest Ajuntament explorar noves vies de finançament abans de repercutir en el ciutadà. No és comprensible, però, que per una banda l’Alcalde demani responsabilitat als usuaris i expliqui que ‘el que no paga l’usuari, ho paguem tots’, per a després regalar àrea verda a Sarrià i aparcaments públics a les escoles més elitistes de la ciutat.

La bicicleta ha guanyat una petita batalla, però el gran objectiu de tots els ciclistes és encaixar sense problemes la bicicleta a Barcelona. El proper moviment és de l’Ajuntament i estarem molt atents.

4 thoughts on “Bicing: una petita victòria

  1. Un apunt. El tema de la publicitat, que és molt bona idea, a banda de que no tenen ni ganes ni coneixement per aplicar-ho, el fet que la empresa que té el monopoli de la publicitat sigui JCDecaux, dificulta que Clearchannel, que és l’altra gran empresa de publicitat (i que per això va voler ficar-se en el món dels bicing, per entrar al mercat publicitari dominat per JCDecaux), pugui posar anuncis a les bicis. Això és perquè l’ajuntament té signat un contracte de compromís sobre la publicitat amb JCDecaux i es diu que tenen els papers ja preparats per dur-los als tribunals en cas que a l’ajuntament se li acudeixi fer quelcom amb Clearchannel.

    Però vaja, res que política i negociacions no puguin fer. Com deia, ganes i coneixença.

  2. Una molt bona noticia i un bon anàlisi. S’ha de tenir en compte que el Bicing, com a servei públic que és i per definició, sempre serà deficitari, com qualsevol tipus de transport públic, la sanitat o l’educació, etc El que s’ha d’aconseguir es una millor gestió dels recursos per evitar que es malbaratin com malauradament sembla que s’està fent.
    Es extrany que tot i que la mesura de la pensada pujada de tarifes s’anunciés per tot arreu, quan al final queda sense aprovar no sigui tan comentat.
    sssassassass’ha d

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s