Bicicleta, sí! A la vorera, no


Revisant el baròmetre municipal de El Periódico publicat la setmana passada es podien extreure algunes conclusions d’allò més interessants. Deixant de banda les conclusions polítiques, que apunten a un escenari molt interessant durant els propers mesos, em quedo amb l’apartat dedicat a la bicicleta que es pot resumir en titulars:

  • Menys d’un 1% veu a la bicicleta com un ‘problema’ de la ciutat, molt lluny del 28% que ocupa l’atur (1r problema), la inseguretat ciutadana amb un 15% (2n problema) o la neteja amb un 13% (3r problema). La campanya mediàtica contra la bici a Barcelona no funciona.
  • Un 67% dels barcelonins considera que la bicicleta facilita la mobilitat a Barcelona.
  • Practicament el mateix percentatge considera que la bicicleta ha de sortir de les voreres i baixar a la calçada.
  • La franja entre els 18 i 40 anys la bicicleta concentra una simpatia del 80%, és a la franja dels 65 anys en endavant on la simpatia baixa per sota del 60%.
  • Per districtes els més simpatitzants de la bici (+80%) són els veïns de Ciutat Vella, Eixample, Gràcia i Sants i són menys del 60% únicament Sarrià i Horta.

Des d’aquest blog sempre he defensat que l’espai natural de les bicicletes és el carril bici a la calçada, les zones de convivència i les zones 30 a la calçada i només s’hauria de crear un carril bici a la vorera quan les circumstàncies del carrer ho fessin inevitable. Tot i el que s’ha avançat els darrers 5 anys en l’ús de la bici, seguretat i consideració de l’espai ciclista, encara avui les calçades de Barcelona no tenen suficient seguretat per a circular-hi en bici. La bicicleta segueix sent un convidat incòmode ja que la realitat és que a Barcelona, excepte a zones molt concretes de la ciutat, la velocitat màxima és de 50km/h. Una velocitat que no ofereix cap seguretat als ciclistes, però tampoc als motoristes per molt que certs sectors mediàtics vulguin enfrontar ciclistes i motoristes.

Desgraciadament, l’Ajuntament, ja fos amb el govern PSC-ERC-ICV o com ara, amb CiU en minoria, segueix apostant per la solució més senzilla. És a dir, o bé no fer res o bé seguir pintant linies paral·leles a les voreres i dient que aquell despropòsit urbanístic és un carril bici. La falta de valentia de l’ajuntament a l’hora de construir infraestructura útil segueix amb en Trias. Només ens queda esperar l’auditoria de la bici, que s’hauria de presentar aquest proper mes de juliol, i saber com està la infraestructura ciclista. Si bé, davant el ‘globus sonda’ de prohibir les bicis a la vorera llençat per Freixedas, regidor de mobilitat de qui no sabem si actua com a usuari de la moto o com a responsable de la mobilitat de Barcelona, i l’allau de crítiques rebuda; l’Ajuntament ha assegurat que senyalitzarà les voreres per on es pugui anar en bici. Alguns carrers de Barcelona, com la Plaça de les Glòries, ja ténen aquesta nova senyalització en fase de proba.

La pedra és a la teulada de l’ajuntament. 

Els ciutadans volem, molt majoritàriament, més bicicletes i menys cotxes, però no a les voreres. Els ciclistes, en particular, també volem baixar a la calçada amb seguretat i guanyant l’espai a la calçada. Si l’Ajuntament, com ha anunciat, no farà cap carril bici nou durant aquesta legislatura sinó que es limitarà a auditar la seguretat i connectivitat dels carrils actuals, només té dues opcions: o no fer res o baixar la velocitat a la xarxa secundària de carrers de Barcelona dels 50km/h actuals als 30km/h o menys i/o creant carrers on la bicicleta tingui la prioritat per sobre dels altres vehicles, quelcom que existeix a moltes ciutats europees inclosa Barcelona. En la pràctica ja en tenim de carrers d’aquests a Barcelona on hi circulen més bicicletes que cotxes o motos, com el Carrer Princesa, Carrer de l’Hospital, Carrer del Carme, Carrer Ferran o molts carrers de la Vil·la de Gràcia, Clot, Sants… Seria només un qüestió d’estendre aquest tipus de carrers per l’Eixample i convertir aquells amb menor trànsit, com Casp, Ausiàs March, un lateral de la Gran Via i del Passeig de Gràcia o Villarroel entre d’altres, en vies de convivència bici-moto-cotxe. On es prioritzin les dues rodes amb o sense motor i mantenint l’espai per a aparcar-hi.

Només oferint seguretat als ciclistes a la calçada aconseguirem baixar totes les bicis de la vorera a la calçada, traient-li espai al cotxe el gran problema de Barcelona i el ‘gran dictador‘ del trànsit de la ciutat.

Avui a El Periódico en Carlos Márquez publica un article sobre la mobilitat un any després de que Trias arribés a l’Ajuntament de Barcelona que val la pena llegir.

3 thoughts on “Bicicleta, sí! A la vorera, no

  1. Tampoc cal que esredueixi el límit a 30 km/h. Mantenir-lo a 50 (o com a molt, baixar-lo a 40) ja està bé. El que cal és que els conductors prenguin conciència que la bicicleta és un agent més de la mobilitat a la ciutat i que han de respectar les normes de circulació (conductors i ciclistes, és a dir, TOTS).

    I clar, també cal que els que van amb bicicleta siguin més valents. Anar per Rosselló en hora punta no és tan perillós. De fet, si hom s’ho proposa, pot anar més ràpid que els cotxes i tot😉

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s