De la Revolució a la Involució ciclista – Carta oberta a Eduard Freixedes


Fa uns dies l’Ajuntament de Barcelona va sorprendre a tothom amb l’anunci d’una reforma express de l’Ordenança de Bicicletes en la que es prohibirà expressament la circulació per a qualsevol vorera de la ciutat. El que va començar com un globus sonda s’ha convertit en una realitat.  El regidor Eduard Freixedas ho té molt clar: les voreres són per a aparcar-hi les motos i caminar, en aquest ordre, perquè mentre es prohibirà la circulació en bici, es seguirà fent la vista grossa a la conversió de les voreres en aparcaments de motos.

La pregunta que ens vàrem fer molts ciclistes va ser ¿es crearan carrils bici a les calçades? I la resposta va ser contundent: No, perquè estem en crisi i després d’invertir milions en el Torneig Godó i instal·lar punts de recàrrega per a inexistents motos elèctriques per tota la ciutat, no queden diners per a pintar carrils bici a calçada ni la menor intenció de fer-ho. A dia d’avui desconeixem els resultats de l’auditoria de carrils bici i ni tan sols sabem si s’ha dut a terme, ja que fou anunciada després de l’atropellament mortal d’una ciclista a l’Eixample.

Coincideixo en que les bicicletes haurien de circular sempre per la calçada, ja sigui en carrils bici o al costat dels cotxes en vies pacificades. Barcelona, però, és hereva d’un dels traçats de ciclistes més garrepes del món, tenint en compte que la ciutat comtal està en el top 10 europeu en ús de la bicicleta urbana. L’Ajuntament ha practicat durant anys un ecologisme de saló que ha derivat en una infraestructura ciclista mediocre, precària i dissenyada sense ganes (especialment vergonyós és el carril bici del C/Bac de Roda). Ara aquesta infraestructura ha de ser gestionada per polítics que veuen la bici urbana com un molest ‘exotisme neerlandès‘:

  • La majoria de carrils bici van ser pintats sobre la vorera, precisament per a evitar treure espai al ‘Déu Cotxe‘.
  • L’Ajuntament de Barcelona ha preferit el conflicte bici/vianant abans que potenciar la bici traient espai al cotxe.
  • L’Ajuntament entenia l’ús de la bici com un atractiu turístic de la ciutat i no pas com un nou flux de trànsit imprescindible: si demà tots els ciclistes que ens movem per BCN, en som prop de 120.000, agaféssim el cotxe, la ciutat es col·lapsaria. És així de senzill comprendre la magnitud de la bici a Barcelona.
  • L’Ajuntament veu els carrers de la ciutat com un zoològic on cada mitjà de transport és dins una gàbia, independent un de l’altre. No comprèn que la majoria de ciutadans viuen en la intermodalitat de mitjans de transport: un motorista potser és usuari del metro o del bicing, un ciclista pot ser vianant i conductor de cotxe, un conductor de cotxe ho pot ser de moto o bici…
  • Tot i que la bici segueix sent el vehicle amb la menor accidentalitat de tots, l’Ajuntament s’ha acomodat i explota intencionadament la imatge del ciclista incívic, com a excusa per a tirar endavant una política contraria a la bici i que busca la reducció de la seva presència a la ciutat en base a la coneguda falta de seguretat en calçada.

Si ara es vol enviar la bici a la calçada de forma immediata, l’Ajuntament hauria de contestar algunes preguntes:

  • ¿Què passarà amb els carrils bici que estan a la vorera? Tret del necessari trasllat del carril de la Diagonal a la calçada (que encara no té data), no es té constància de cap altre trasllat. ¿S’esborraran o s’abandonaran fins a fer-los desaparèixer pel desgast?
  • ¿Com es pensa fer complir la mesura? Si el que circula per la vorera és algú que simplement té por la calçada, ¿serà convenientment multat i se’l convidarà a abandonar l’ús de la bici?
  • ¿S’ha pensat en reduir la velocitat als carrers de Barcelona dels 50km/h actuals al 30km/h o 20km/h? La velocitat a la calçada és molt perillosa ja que l’impacte d’un ciclista/motorista contra un cotxe a 50km/h és principalment mortal.
  • La bici ha augmentat espectacularment com a mitjà de transport per a nens i estudiants ¿Com es garantitzarà la seguretat d’aquest col·lectiu tan fràgil? ¿Es prohibirà que els nens vagin en bici a l’escola i ‘mort el gos, morta la ràbia‘?
  • ¿Es permetrà l’ús dels carrils bus a la bicicleta com es fa a París o Berlin o se’l farà circular per enmig de la calçada entre busos i cotxes a l’espera de que l’augment d’atropellaments faci disminuir el volum de ciclistes a la ciutat?
  • Si l’aplicació d’aquesta mesura provoca un augment de l’accidentalitat i dels morts en la bicicleta ¿Qui serà en el responsable?

M’agradaria que algú fes arribar aquest article a Eduard Freixedes, regidor de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona. M’agradaria que entrés en raó i entengués que, si bé és comprensible voler treure les bicis de les voreres, si es fa ara podríem provocar un conflicte major que tingui com a resultat una bonica col·lecció de ciclistes atropellats. Espero que entengui que s’ha de desenvolupar una infraestructura ciclista d’acord amb l’ús de la bici a la ciutat i acabar amb els carrils bici a la vorera, portar carrils bici al centre de Barcelona, augmentar les places d’aparcament i fomentar la intermodalitat bici/transport públic com ja fan Berlín, París, Roma o Nova York, ciutat amb la que l’Ajuntament disfruta comparant-se i que estén per tota la ciutat una envejable xarxa de carrils bici

Si l’Ajuntament, en canvi, opta per la política rectilínia de prohibir la circulació de bicis per la vorera sense fer cap altre actuació per a adequar la calçada, Barcelona passarà de la revolució ciclista a la involució ciclista, com ja vàrem advertir des d’aquest blog. Tal mesura seria explicable únicament per ideologia i que busca desesperadament retornar l’ús de la bicicleta a aquell enyorat 0.4% de l’any 2002 (20.000 usos/dia) i no pas passar del 4%-6% actual (120.000 usos/dia) al 15% marcat a l’horitzó de 2015 (similar al volum de bicis d’Anvers). Voldria que la regidoria de mobilitat i l’Alcalde reflexionessin i valoressin si al voler resoldre un conflicte, en pot generar un de proporcions encara més grans. Una bicicleta a la vorera pot ser una molèstia per als que hi circulen, no ho dubto i vull que això s’acabi, però un ciclista mort a causa de la falta de seguretat a la calçada és una pèrdua irreparable i una irresponsabilitat immensa. Irresponsabilitat que caurà sobre les espatlles de l’Ajuntament.

6 thoughts on “De la Revolució a la Involució ciclista – Carta oberta a Eduard Freixedes

  1. Bon article, gràcies.

    Tens raó que no es pot fer baixar la bicicleta de la vorera sense construir-li un espai separat del cotxe, però el carril bus ni l’anomenis! Hem treballat molt per a conseguir la velocitat del carril bus (i no és que sigui gaire alta encara), posar en conflicte el transport públic i la bicicleta seria un error i seria un argument perfecte a favor del cotxe. Empitjorar l’alternativa al cotxe i moto fent anar més lent el bus i fent perillosa la bicicleta.

    Discrepo sobre l’herència, durant l’últim mandat no només es va incrementar els km de carril bici sinó que es va fer una millora qualitativa i molt gran en termes de seguretat (pintat en cruïlles), pilones, separadors (que ja està traient Trias per a que les motos que volen invadir el carril bici no tinguin tants accidents…). Si bé és encara insuficient, crec que finalment s’havia aconseguit un bon ritme d’infrastructura, manteniment i creació de nous carrils.

    En fi, l’urbanisme s’ha de planificar protegint el més dèbil del més fort i prioritzant la majoria. Això implica la prioritat del vianant, després el ciclista seguit de la moto i després els vehicles majors donant prioritat als Transport públic. Crec que Trias, com dius, ho ordena del revés..

    Finalment vull deixar a l’aire la reflexió de que tenim i tindrem un problema amb les motos. La moto és un vehicle privat, gens eficient (a diferència del cotxe, si va ple ja és energèticament similar a un autobús), perillós i costós col·lectivament (a nivell de vides i danys físics i també ambientalment). Tot i així, fent números, és rentable econòmicament, en temps i practicitat. Alguna cosa s’ha de fer, col·lectivament no ens interessa que poc a poc, tothom es passi a la moto, però ara, sembla que sigui el que volem.

    Salut i ens llegim!

    1. Gràcies Joan per les teves reflexions i observacions.
      Sobre circular en bici pel carril bus: Personalment estic en contra, però ho he posat com una possibilitat. Serà el que passarà. Jo no em veig anant pel C/València en hora punta pel carril del mig, sinó pel carril bus. Simplement per un tema de seguretat. Es podria instal·lar un carril bici, per exemple, a l’esquerra del carrer entre l’aparcament i la vorera, però ja ens han dit que ‘nanai’.

      És cert que en el darrer mandat es va fer ‘bastant’. Però tots coneixem que la discusió entre ‘egos’ dintre del govern de BCN va fer que entre regidors de districte es ‘putegessin’ els carrils bici per ‘motius estètics’. L’exemple més clar és el de C/Girona, que en un tram té totes les cruïlles marcades i en l’altre no. La planificació va arribar massa tard.

      Amb el gir que ha donat Trias, qualsevol diria que està rebent pressions. És evident que l’ajuntament busca que la moto segueixi sent la reina de la mobilitat. La bici és l’únic vehicle que segueix augmentant d’usuaris i molts usuaris de Bicing s’estan comprant bici propia. A la moto també li ha arribat la crisi i no pot permetre que uns pollosos en bicicleta, que és com ens segueix veient la dreta, facin ombra a la moto. Ja se sap: la regidoria de mobilitat s’ha traslladat a les oficines del RACC, tot passa per les seves mans.

      Salut i ens llegim!

  2. […] Els altres grans damnificats d’aquest desprestigi del bé públic són els usuaris del bicing. La tàctica de Trias des de que està a la oposició ha sigut esquizofrènica. Per una banda anunciava la ‘revolució de la bicicleta‘ i enviava a l’actual regidor de mobilitat, Eduard Freixedas, a participar muntat a una bicicleta del bicing a la cursa dels transports de la PTP. Per l’altra banda denunciava repetint una vegada rere l’altre, que el bicing és molt deficitari. Fins i tot va arribar a afirmar que el bicing és una despesa que paguem tots els barcelonins. Fals. El bicing és deficitari, sí, però en cap cas es paga amb els fons de l’Ajuntament, sinó amb els beneficis de l’àrea verda. La mateixa àrea verda que ha decidit regalar als bons conductors que fan servir el cotxe a diari. De la ‘revolució’ a la involució ciclista. […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s