Ara toca retallar TV3


S’ha confirmat el que era un secret a veus: aquest Govern dels Horrors també passarà la tisora per TV3. Què n’opino? A grans trets que era necessari aplicar alguna classe de revisió al sistema televisiu que aplica la nostra tele pública, però dubto que sigui ‘aquesta’ la ‘reforma’ necessària.

La ‘Corpo’ (TV3, CatRadio, 33, 3XL, CatInfo…) és un ens massa gran i que en temps de crisi està prioritzant, cosa que n’hem parlat molt en aquest blog, l’emissió del futbol com a font d’ingressos publicitaris per sobre d’altres productes. La direcció de TV3, a més, ha tingut una política erràtica i difossa a l’hora de crear i donar contingut als canals de TDT. Avui TV3 pateix una severa ‘Barça-dependència‘ que no porta res de bó. Si em pregunten, he de dir que estic d’acord en que TV3 o qualsevol tele pública deixi d’emetre el futbol o la F1 o ‘les motos’. El futbol, com a espectàcle amb benefici privat que és, ha de sortir de la televisió pública (la que sigui) i ser emés únicament per canals privats o de pagament. Aquesta és la formula britànica, holandesa, francesa o italiana, i algún dia s’havia de plantejar.

El que caldria amb TV3, més que una retallada indiscriminada, és una reforma i reordenació de recursos i despeses. Realment això és el que cal en molts aspectes del nostre sistema públic, una reordenació i no pas una retallada indiscriminada. Però aquí les ganes de tornar favors pesen més que la professionalitat dels membres de direcció de TV3. Potser el govern hauria d’haver començat per proposar-ne uns de nous, potser sí de perfil més tècnic i iniciar una refundació de la ‘Corpo’ acostant-se al que va ser la conversió del Ente Público Radiotelevisión Española (1980-2006) en la Corporación Radiotelevisión Española que va tenir, com a gran innovació, l’ausència de publicitat i la seva financiació per part dels canals privats. La gran virtut de RTVE avui és que ja no és esclau del ‘share’ i això li permet molta més independència a l’hora de programar.

Com he comentat, aquest Govern dels Horrors ha de tornar molts favors. Ja en Pujol l’any 2000 va inaugurar una nova freqüència de televisió i privatitzar dues freqüències de Ràdio: Ona Catalana, que se la va quedar Ràdio Barcelona-Cadena Ser i avuí és OnaFM, i Radio Associació de Catalunya, que se la va quedar Grupo Godó i avui és la popularíssima RAC1. La tele de Godó es va dir CityTV i va dur a terme la inversió en mitjans tècnics més avançada de la seva época. Per entendre’ns: podien emetre en HD l’any 2004, quan ni la televisió en HD encara era una quimera. Just abans de marxar Pujol de la Generalitat va arribar el darrer regal: un multiplex complet (4 canals de TV + 2 de ràdio) de TDT a Catalunya. Regal enverinat. La tele de Godó va estar a punt de desapareixer i ha aguantat la travesia del desert programant tarots, sèries dels anys 70, telenoveles de dubtosa qualitat, reposicions de programes antics i ah! Alfons Arús fent el mateix programa un cop i un altre. Els altres 3 canals de EDC (empresa que gestiona el multiplex del Grup Godó) es reparteixen entre els encertats RAC105TV i BarçaTV i l’infumable canal de tarot Estil9. El gran fitxatge d’aquesta temporada, en Josep Cuní i el seu sèquit d’opinadors convergents, no està tenint l’efecte esperat. Un gran fitxatge sense rendibilitat econòmica.

Els favors es tornen i ara el govern de la Generalitat (dir ‘el nostre govern’ em sembla massa frívol) ha començat la mateixa operació que Aznar va dur a terme al 1997: potenciar una tele privada com a “televisió del règim” on la imparcialitat brilli per la seva ausència. L’any 1997 Telefónica va entrar com a accionista majoritaria de Antena3 Televisión, inaugurada al 1990 i a punt de fer fallida, i la va convertir en la tele del PP. Allà segueix. Sense arribar a aquells extrems, el Govern de les Retallades ha concedit una partida de 2 milions d’Euros a la Radiotelevisió Privada de La Vanguardia (8tv + RAC1) per a que aquestes emetin blocs d’entre 20″ i 1 minut de publicitat institucional de la Generalitat. Això ajudarà a que 8tv, televisió privada, pugui començar a fer la competència a TV3 això sí: amb diners públics. Sí, aquells diners que diuen que no n’hi ha prous per a tots però que només apareixen per ajudar als amigotes del President Mas.

Conclusió. No crec que estiguem davant d’una retallada enfocada a reduir únicament la despesa de TV3 sinó que està destinada a debilitar l’oferta pública de televisió i ràdio a Catalunya. Fa uns mesos va haver-hi l’intent de tancar COM Ràdio, la ràdio pública de la Diputació, i d’aprimar les televisions locals de Xarxa de TV Locals (XTVL). Qui va demanar la supressió d’aquesta ‘competència deslleial’ va ser, curiosament, el lobby de radios privades de Catalunya. Lobby format per unes ràdios que no existirien sense l’aposta pública que va fer-se als anys 70 i 80 al crear RNE Ràdio4, les emissions en català des de Miramar al segón canal de TVE a Catalunya i, especialment, amb el naixement de TV3.

Masses favors ha de tornar aquest President a aquells que el van posar on està: mutues, Barça, Grup Godó, escoles concertades, la ‘classe mitja’… han oblidat que els seveis públics han de ser racionals però mai perdre la seva vocació de servei al ciutadà. TV3 fa un gran servei per la normalització social del català, el que no ho pot justificar tot, com tampoc hem d’acceptar una retallada salvatge pensada únicament per afavorir el conglomerat mediàtic del Compte de Godó.

La batalla entre la Radiotelevisió pública catalana i la Radiotelevisió privada del Grup Godó acaba de començar. Agafeu cadires que això promet.

One thought on “Ara toca retallar TV3

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s