Spots electorals: PP, PSOE i PSC


Arrenquem en aquest modest blog aquest anàlisi dels spots de campanya de les principals formacions que es presenten a les Eleccions Generals 2011. Com sempre, no oblideu de deixar els vostres comentaris, impressions o si voleu, podeu destacar algún aspecte o criticar alguna de les meves conclusions.

PP

Spot de televisió “Saldremos adelante
Observació: És una de les poques campanyes basades en animar a l’espectador i no pas ofegar-lo o aborrir-lo.

És un dels spots de campanya que més m’ha sorprés. El missatge que transmet és indubtablement esperançador. Ens mostra gent que lluita i equips i es reafirma en donar un missatge d’esperança davant d’una situació obertament negativa. Això sí, ideològicament l’spot del PP és asèptic i enterra sota imatges poètiques i un missatge esperançador, el seu programa o els seus objectius durant la legislatura.

D’altra banda el candidat està en un absolut segón pla, amagat sota les sigles del partit. Això ens demostra que l’equip que ha dissenyat la campanya sap perfectament que el seu candidat no és el reclam electoral, sinó que són les sigles. Comunicativament parlant, però, és un spot ben treballat i allunyat dels spots de la campanya de les Generals’08, on podem veure com allà el reclam era el candidat, Mariano Rajoy i no tant el partit. Aquest cop, com hem vist, és exactament al revés i l’equip de campanya té un control absolut de tot el procés, sobretot per a evitar ‘favors’ externs com aquesta cançó.

Es tracta, en resum, d’una campanya en positiu que vol connectar amb el ciutadà que pateix per culpa de la crisi i li proposa una solució. Aquesta solució és potser arriscada, ja que ni ens l’argumenta ni exposa gràficament, però potser és això el que s’espera: una solució i no tantes explicacions o justificacions.

NOTA: 8/10

PSOE

Spot de televisió “Los números de las personas

Observació: Enfonsa a l’espectador en la fredor de les dades sense voler-hi aportar res més. ¿Potser perquè no pot?

N’he possat un parell dels spots, però realment n’hi ha diversos classificats per temàtiques on els socialistes volen possar-hi l’accent. La base de la campanya i també la precampanya va ser la pedagogia, explicar als ciutadans què han fet i el perquè el PSOE i el seu candidat Rubalcaba és millor que Rajoy. El problema és que els spots acaben per ser una comparativa amb el govern 1996-2004 del PP i oferint dades i números que poden resultar llunyanes al ciutadà. És evidant que ‘els números de les persones’ són el negatiu fotogràfic a les aclaparadores xifres d’atur que es publiquen diariament i que són producte de la crisi.

La campanya recorda molt a la que el PSC va dur a terme durant les eleccions autonòmiques de 2010 (on van omplir Catalunya de cartells comparant el seu govern amb el de CiU) i que tan mals resultats li va donar. Llavors com ara es va ofegar en xifres i comparacions que només volen reivindicar la feina feta i requereixen, o així ho creu l’equip de campanya i el partit, de ser comparades. L’experiència ens demostra que no sempre funciona la comparació i que, al final, es pot girar en contra.

En resum. La campanya del PSOE pot ser vista amb desconfiança per bona part de l’electorat, però tampoc convida gaire a fer una altra lectura. Es tracta d’una campanya en negatiu (vota’m a mi perque els altres són pitjors) on ni el candidat ni el partit hi ténen gaire presència, on la música no diu res perque no vol distreure a l’espectador del missatge. Tal i com està el PSOE a les enquestes, és necessita molt més que aquests spots per a captar i mobilitzar l’electorat propi.

NOTA: 4/10.

PSC

Observació: Condensar un documental de 8′ en un spot de 30″ és molt difícil, ¿per què ho han fet?

Tan de bó l’spot del PSOE fos més semblant al del PSC. Aquest cop els socialistes, després de l’horror d’spots de les autonòmiques de 2010, han volgut fer quelcom fresc. S’ha de dir que la campanya es basa en un mini documental de 8′ disponible a Youtube i la web de la candidata on la podem veure amb la seva mare i germana parlant de les seves arrels ideològiques, la seva vida, el seu barri. Francament el trobo molt ben realitzat i proper i fins i tot pots arribar a connectar-hi. Comunicativament aconsegueix el que vol: apropar-nos a la seva candidata i presentar-la com a una activista ficada a política.

El problema el trobem quan d’aquest documental se n’ha de fer un spot de només 30″ que capti l’atenció de l’espectador. El que ha pensat l’equip és crear un ‘passi de fotografies’ com els que podem fer amb l’iPhoto del Mac amb una música i el lema de campanya pronunciat durant l’entrevista que podem veure al final del documental. El resultat és estrany. Per un costat veiem a la candidata en el seu dia a dia com a ministra, per l’altre trobem la seva proposta ideològica al lema que escoltem al final. És d’agraïr que tant la candidata com el logo del partit hi són ben presents.

Nota: 6.5/10

4 thoughts on “Spots electorals: PP, PSOE i PSC

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s