Visualitzar el canvi


Un dels canvis més importants en mobilitat que ha portat el govern Zapatero, i per extensió les diferents administracions del PSOE, ha sigut la introducció de tramvies, carrils bici i tota una sèrie de millores copiades de països com Alemanya o Holanda, on l’aposta per la mobilitat sostenible és decidida i aplicada indiferentment per dretes i esquerres. Cristobal Montoro es va manifestar en contra de la instal·lació de carrils bici a les ciutats espanyoles a causa del seu ‘grandíssim cost econòmic’. Per a un ‘señorito’ de la capital, anar en bici a la feina deu ser cosa de xinus ja que, per a ell, a la feina es va en cotxe o en metro. El PP pensa aplicar el seu ‘model Madrid’ (cotxes per tot arreu, aparcaments gratuïts i obres faraòniques de metro) allà on governa i demostrar que a Europa tothom excepte ells està equivocat i que el cotxe és el futur.

Tan bon punt el PP ha assumit el control de pràcticament totes les comunitats autònomes, així com de moltes ciutats on hi governava o hi governa per primera vegada, la bicicleta i la mobilitat sostenible en general han sigut les seves víctimes. Un exemple proper és el cas de Castelldefels on la primera mesura que ha pres l’ajuntament ha sigut el desmantellament de la poca infraestructura ciclista de la ciutat per a convertir-la en places d’aparcaments. El carril bici del passeig marítim del municipi del Garraf havia solucionat els problemes de convivència entre els ciclistes i els vianants, ja que estava segregat i permetia l’ús per part de turistes i residents en temporada d’estiu com a l’hivern. Segons apunten algunes fonts, la intenció del nou alcalde popular de Castelldefels és evitar els problemes de convivència entre bicis i vianants prohibint la circulació de bicis per la vorera del passeig. O el que és el mateix: legislar en contra de les minories que la demagògia, que tant li agrada fer servir al PP, assenyala com a causants de tots els problemes.  No oblidem, però, que a Castelldefels hi governa el PP amb el recolçament de CiU.

Més sonat és encara el cas de Palma de Mallorca, on l’ajuntament invertirà ni més ni menys que 200 mil Euros en desmantellar el carril bici de les Avingudes, crear rutes per carrers 30km/h alternatives i substituir el carril original per zones d’aparcament. Palma és la ciutat d’Espanya amb més cotxes per habitant, sigui dit. La particularitat del cas és que s’invertirà gairebé la mateixa quantitat de diners que va costar fer el carril en desmuntar-lo. Aquesta infraestructura tenia el seu sentit i, francament, un cop feta el que s’hauria de fer és deixar-la i no malgastar més diners en un moment com aquest. Però per posar pals a les rodes als ciclistes sembla que sempre hi ha temps i diners. Els ciclistes de Palma, però, s’han organitzat per a recollir firmes contra la supressió del carril bici de Palma. Sobre el tema del carril bici de Palma no em penso quedar sense recomendar-vos aquest article del blog mallorquí ‘Batzolades’.

A Barcelona, el nou regidor de mobilitat, Eduard Freixedes ha optat per començar el seu mandat desmantellant la segregació dels carrils bici ja que, sembla ser, suposen un perill per als motoristes que no estan prou atents a la carretera i provoca accidents innecessaris. L’excúsa que el nou regidor de mobilitat dona és d’un baix nivell inassumible per a un polític amb la seva responsabilitat, ja que si algú que condueix un vehícle de dues rodes amb motor, que pot pesar 300 kilos i que pot arribar als 120km/h no està concentrat, potser serà millor que, per la seva seguretat i els dels altres usuaris de la via pública, aparqui la moto i vagi caminant. La mesura sembla més un globus sonda de la nova administració de l’Ajuntament per a saber quin recolçament tindria una mesura ‘forta’ contra les bicis semblant a les que practica ‘la Santíssima Trinitat’ (Unió + Convergència + PP) als Ajuntaments de Castelldefels i Badalona. Veurem quin recorregut té la supressió de les peces o si bé es tractarà d’una substitució de peces per unes de més visibles. Els ciclistes de Barcelona, usuaris del bicing o d’una bicicleta privada, haurem d’estar molt atent a la política del nou alcalde envers a la bicicleta. 

D’altres parts d’Espanya arriben notícies de supressió de rutes ciclistes, clausurament carrers sostenibles (com en el cas de Lleó), despeatonalització denuclis urbans… i totes tenen com a protagonista un govern del PP acabat d’estrenar. ¿Aquesta és la política del PP? ¿Retornar Espanya al moment social i cronològic anterior al 11 de març de 2004 en tots els seus sentits?  Sembla com si hi hagués una coordinació entre tota la dreta espanyola, inclosa la catalana (amb la honrosa excepció de la dreta basca que sí aposta per la bicicleta a Euskadi i de quina manera!)per atacar la mobilitat sostenible i fer visible, així, que els defensors del ‘model Madrid’ de ciutat han arribat per a tornar a fer de l’ús del cotxe un dret ciutadà i de la bicicleta el caprici de nen mimat o d’un inmigrant il·legal. Agafem-nos, defensors de la mobilitat sostenible, que vénen corbes i de les fortes.

2 thoughts on “Visualitzar el canvi

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s