Les bicicletes són per tot l’any!


Cada any, i ja en fa uns quants, a principis de juny arriba la Setmana de la Bicicleta. Una festa a la ciutat organitzada per l’Ajuntament en col·laboració amb totes les entitats ciclistes de la ciutat que busca promoure l’ús de la bici com a vehicle de desplaçaments.

Aquest any, a més, coincideix amb el canvi d’alcalde després de 30 anys ininterromputs de govern del PSC. En aquests 30 anys la ciutat ha apostat per la bici, però d’una manera encara insuficient si ho comparem amb les polítiques de promoció de la moto, per exemple. Tot i això, el neixement del Bicing al març de 2007 ha suposat un punt d’inflexió en la bici. A Barcelona abans del Bicing hi circulaven unes 40’000 bicis diaries (tot i que algunes altres fonts elevaven aquesta xifra als 65’000). Avui a Barcelona n’hi circulen 120’000 bicis entre ‘bicings’ i privades, el que suposa prop del 3% de desplaçaments en bici diaris. La majoria es produeixen de dilluns a divendres.

El problema aquí radica en que tot i que la xifra de ciclistes urbans s’ha multiplicat per 3, els carrils bici han crescut en poc més de 20 km (126.7km al 2007 i 146km al 2009) i la xifra d’aparcaments per a bici en superficie segueix sent molt petita: 22 mil places per a 70’000 bicis ‘privades’ en circulació. Dit d’una altra manera: la infraestructura ciclista segueix lluny del necessàri per a absorvir correctament el volum de trànsit ciclista a la ciutat i, el que és pitjor, n’obstaculitza el creixement futur i hipoteca la convivència entre bicis i cotxes. Un cop d’ull al nou mapa de carrils bici ja actualitzat, revel·la que encara avui és impossible arribar per un carril bici segur a Plaça Catalunya, tot i ser el centre neuràlgic de la ciutat. Quan en veurem un al Passeig de Gràcia? I a la Rambla? La falta de carrils bici a la calçada segueix sent el principal problema de seguretat per a molts ciclistes.

A jutjar pel que en Xavier Trias va escriure en aquest blog durant la campanya electoral, és possible que el nou Ajuntament aposti per la bici o, com a mínim, emprengui polítiques d’ampliació de la infraestructura ciclista per a acabar amb la situació actual. En tot cas des d’aquest blog estaré molt atent als moviments del nou Ajuntament envers la bici.

A partir d’avui, però, disfrutem de la bicicleta a Barcelona i d’aquesta genial manera de desplaçar-se per la nostra ciutat: és ecològic, sostenible, econòmic (molt important!), no fa soroll i és beneficiari per a la nostra salut. No us deixeu enganyar pel títol de la pel·lícula del genial Berlanga: les bicicletes a Barcelona són per a tot l’any. Des d’aquest blog anirem parlant de la bicicleta i de les diverses iniciatives que es duran a terme a la ciutat, així com que parlarem amb ciclistes urbans que ens donaran la seva visió de la bici a Barcelona.

Bona pedalejada!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s