Ricard Gomà (ICV-EUiA): Bici, BCN i el seu futur


Ja hi som! Avui i demà parlarem de les respostes que ens han fet arribar alguns candidats a l’alcaldia de la ciutat de Barcelona a les preguntes llençades des d’aquest bloc el passat 25 de març:

  1. Quina opinió té el seu grup sobre la bicicleta a Barcelona avui?
  2. Què creu que s’ha de millorar? Què creu que s’ha de mantenir tal com està?
  3. Sobre els carrils bici ¿quines millores/novetats s’haurien d’aplicar segons el seu programa polític?
  4. Què canviaria de la actual ordenança de civisme en l’article referit a la bici?
  5. El bicing ha sigut un èxit indiscutible, però creu necessari que els usuaris de la bici n’adquireixin una de privada?
  6. Creu el seu grup que el casc ha de ser obligatori a Barcelona més enllà del seu us en nens petits?
  7. S’ha de combatre l’incivisme de ciclistes, però què proposa el seu grup per a acabar també amb els conductors que no respecten les bicis o envaeixen carrils bici?

Vaig fer arribar el qüestionari a tots els grups municipals amb o sense representació municipal. Però malauradament només s’hi han implicat activament l’equip de campanya de Xavier Trias, de CiU, i de Ricard Gomà, d’ICV. Reconec que m’haguès agradat poder donar veu a tots els grups a l’Ajuntament i de fora d’ell, però no ha pogut ser. Una llàstima.

Actualització: Unitat Per Barcelona (ERC + Reagrupament + Democràcia Catalana) m’ha fet arribar les seves respostes durant el dia d’avui. El PSC me les farà arribar entre demà i dimecres. Amb el que el calendari de publicacions serà: UxB dimarts 17 de maig, CiU dimecres 18 de maig i PSC dijous 19 de maig. Si el PP me les fa arribar també CiU i PSC es desplaçaràn un dia més.

Així que tal i com vaig prometre, comencem pel partit amb la representació més petita a l’ajuntament: Comencem per ICV-EUiA.

Ricard Gomà, qui, per cert és usuari habitual de la bicicleta a la ciutat, és el 2n Tinent d’Alcalde de l’Ajuntament de Barcelona i Regidor d’acció social i ciutadania, és president del grup municipal d’ICV-EUiA. També és doctor en Ciència Política per la Universitat Autònoma de Barcelona, Màster en Polítiques Públiques per la University of Strathclyde (Glasgow, Escòcia) i Màster en Estudis Urbans i Metropolitans per la UAB. És professor titular del Departament de Ciència Política i Dret Públic de la UAB des de 1992, on també va exercir de coordinador de la Llicenciatura de Ciència Política i de l’Administració. (Font: Viquipèdia).

Aquestes són les seves respostes:

1. Quina opinió té el seu grup sobre la bicicleta a Barcelona avui?

A Barcelona, entre el 2007 i el 2010, els desplaçaments en bicicleta han augmentat més d’un 23%. D’aquesta manera, es consolida la bicicleta com un mode de transport més, fugint de la idea que només és per a l’oci de cap de setmana. L’ús de la bicicleta és positiu per a la Mobilitat sostenible perquè és un vehicle no motoritzat. Per aquest motiu –dins d’una estratègia global d’avançar cap a una Mobilitat més sostenible- cal promocionar el seu ús, tant pel que fa a les bicicletes particulars com pel que fa al sistema de bicicleta pública, el bicing. Cal consolidar l‘ús de la bicicleta com a forma generalitzada de moure‘s per Barcelona sense competir per l’espai amb els i les vianants i amb l‘impuls a la cultura de la convivència segura entre bicicletes i vehicles motoritzats a tot arreu.

2. Què creu que s’ha de millorar? Què creu que s’ha de mantenir tal com està?

Més que mantenir, creiem que cal estendre aquelles actuacions que ajuden a l’ús de la bicicleta: el carril bici com a element de seguretat per als i les ciclistes, donar suport a les entitats associatives que promouen l’ús de la bicicleta i treballar en el marc de la Comissió Cívica de la Bicicleta com a òrgan participatiu. I tres exemples de millores: cal que la xarxa de pàrquings de titularitat pública multipliqui el nombre de places reservades a bicicletes, hem d’aprovar una ordenança que incorpori la dotació mínima d‘aparcaments de bicicletes en nous habitatges i oficines; i creiem que cal afavorir recorreguts que permetin la connexió de la xarxa bàsica de la bicicleta amb els autobusos urbans i interurbans, tramvia, metro i ferrocarril.

3. Sobre els carrils bici ¿quines millores/novetats s’haurien d’aplicar segons el seu programa polític?

Tres propostes: 1) Hem d’ampliar la xarxa de carrils bici, donant prioritat a la connexió entre els que ja existeixen. Els carrils bici han d’estar en calçada i segregats de la resta de vehicles per millorar la seguretat dels i les ciclistes. 2) S’han d’estudiar les solucions de qualitat per a les continuïtats del carril bici en aquells casos que no estan resolts, així com en algunes interseccions, per aconseguir itineraris més segurs i més útils. 3) Cal continuar amb la instal•lació dels nous semàfors per a bicicletes en aquells carrils bici on el pas de les bicicletes ha de tenir una regulació diferent al pas dels cotxes o al pas dels vianants.

4. Què canviaria de la actual ordenança de civisme en l’article referit a la bici?

Abans de res, vull recordar que des d’ICV-EUiA vam qüestionar des del primer moment l’elaboració del que es coneix com ordenança del civisme i hi vam votar en contra. La nostra postura no parteix de la negació dels problemes ni de la manca de voluntat per resoldre’ls. Senzillament, no estem d’acord en la manera com es proposa abordar-los. Defensem evitar les prohibicions allà on ja existeixen acords entre la ciutadania, prohibicions que s’apunten en tot el capítol referent a la pràctica dels jocs a l’espai públic. Dins d’aquest capítol, hi ha l’article 31.3 que esmenta “la pràctica d’acrobàcies i jocs d’habilitat amb bicicletes”. Creiem que és un cas paradigmàtic d’això que expliquem. Creiem que la prohibició genèrica xoca amb el que passa en molts espais de la ciutat s’han assolit situacions d’autorregulació que permeten la perfecta compatibilitat d’usos, fruit d’un acord entre totes les persones que conviuen en un mateix espai.

5. El bicing ha sigut un èxit indiscutible, però creu necessari que els usuaris de la bici n’adquireixin una de privada?

El bicing és un sistema públic de lloguer de bicicletes que pretén donar elements per afavorir la mobilitat sostenible i que ha propiciat que persones que no tenen una bicicleta de propietat utilitzin la bicicleta. Si a partir d’aquí hi ha gent que n’adquireix una, millor, però no ho creiem necessari. Sobre el bicing, el nostre programa proposa –entre altres qüestions- aprofitar la renovació de la flota per introduir bicicletes més resistents (per adequar-se als 5,4 usos diaris de mitjana); introduir nous serveis per a les persones usuàries com, per exemple, poder fer reserva de bicicleta en una estació d‘origen i reserva de plaça per deixar-la en una estació de destí; augmentar el nombre d‘estacions i de bicicletes, de manera que una millor cobertura de la ciutat podrà satisfer una demanda més gran; i fer una gestió adequada a les característiques de la ciutat, incentivant els viatges en sentit mar-muntanya perquè la distribució de bicicletes a les diferents estacions no vingui donada només per la logística de reposició, fent un sistema més eficient i amb una millor oferta per a les persones usuàries.

6. Creu el seu grup que el casc ha de ser obligatori a Barcelona més enllà del seu us en nens petits?

Creiem que el debat sobre la seguretat dels i les ciclistes, primerament, s’ha d’afrontar des d’un altre angle. La seguretat s’ha de treballar des de l’educació en el respecte cap als i les ciclistes (tal com apuntem en la següent resposta) i des de la formació en la circulació en bicicleta (a la qual contribueixen les entitats de persones usuàries de la bicicleta). Si escoltem aquests associacions, ens diuen que no consideren el casc un element que incrementi la seguretat a la ciutat, sinó més aviat al contrari perquè fa sentir més confiança (i menys prudència) a les persones conductores de vehicles a motor de manera que arrisquen i s’acosten més als i les ciclistes. A més, estadísticament, es demostra que el cotxe, la moto o el ciclomotor comporta un risc d’accidentalitat molt més gran que no pas la bicicleta. De fet, en motocicleta o ciclomotor es viatja igualment poc protegit però a molta més velocitat. Cal potenciar la seguretat dels i les ciclistes a partir de la qualitat de les infraestructura (com l’estat del paviment o l’existència de carril bici…) i, com comentàvem al principi, amb actuacions a l’entorn de l’educació en el respecte cap als i les ciclistes i la formació en la circulació en bicicleta.

7. S’ha de combatre l’incivisme de ciclistes, però què proposa el seu grup per a acabar també amb els conductors que no respecten les bicis o envaeixen carrils bici?

Abans he dit que la bicicleta és un vehicle més, no motoritzat, però un vehicle més. Per tant, cal que estigui en calçada, però és imprescindible que la resta de persones que condueixen un vehicle motoritzat a la ciutat entenguin que cal respectar-la. Per això, al nostre programa plantegem realitzar una campanya dirigida a les persones usuàries de vehicles a la via pública, a l‘efecte de normalitzar la circulació de les bicicletes en la calçada, com un vehicle més, amb l’objectiu de millorar la seguretat. A la ciutat tenim carrers on no hi ha carrils bici, per exemple, les zones 30. I en aquests espais el respecte del cotxe a la bici ha de ser bàsic.

___________________________________________

Vull donar les gràcies per l’interès a Ricard Gomà i tot el seu equip de campanya d’Iniciativa per Catalunya – Verds Esquerra Unida i Alternativa i dessitjar’ls-hi molta sort el proper 22 de maig.

9 thoughts on “Ricard Gomà (ICV-EUiA): Bici, BCN i el seu futur

  1. Molt interessant, Pere!

    I el senyor Gomà també m’agrada molt, així com el seu programa, però l’herència de la senyora Saura, vull dir Mayol, és un lastre per les aspiracions d’ICV-EUiA. Jo estic tip de votar a ICV i que el meu vot acabi a un partit dogmàtic i tacat per la corrupció com el que sempre pacten els ecosocialistes.

    I el Raval, la gran assignatura pendent!! Ens han ningunejat com a col·lectiu social, o com a míni, aquesta és una sensació generalitzada dels veïns amb qui tracto!

    Per últim, és vergonyós el tracte que s’ha donat al rugbi a Barcelona des del consistori municipal (això són figues d’un altre paner, però a mi m’ha fet molt de mal com a votant!).

    1. Gràcies com sempre a tu, Ferran. Jo he volgut des de el principi obrir el meu bloc a totes les formes de pensar a partir dels meus escrits, sense ser un altre sectari més (ja n’hi ha masses). He volgut que tots els partits (inclòs C’s i PP, que no han contestat) hi participèssin. Vivim un moment de canvi de model de ciutat i de societat. La bici ha passat de ser un actor secundari a jugar un paper clau en la mobilitat urbana europea, agradi o no. En canvi, es parla poc de propostes més enllà de fòrums tancats per audiències petites on hi van urbanistes i gent que ‘pinta carrils’, en un vocabulari tècnic i allunyat (com tantes altres coses) de la societat. A algú que, com jo, fa servir la bici com qui fa servir una moto o un cotxe em preocupa que hi hagi carrils i que estiguin ben fets o si em faran posar o no casc (que personalment hi estic en contra), si haurè d’esquivar cotxes a Diputació o gent al de Diagonal…

      Això és obert i espero que tohom entri a dir-hi la seva a les propostes dels polítics al futur de la bicicleta a la nostra ciutat.

      Salut!

  2. Felicitats pel blog i per les respostes de 2 candidats! Estic convençut que queden molts reptes pendents com apunta el comentari del Ferran però encara estic més convençut que tenim la ciutat que tenim gràcies als governs d’esquerres de tots aquests anys.

    1. Gràcies a tu per seguir-lo i llegir aquesta entrada! He d’afegir com a novetat que avui mateix el PSC m’ha confirmat la seva participació al debat i que UxB m’he enviat ja el qüestionari contestat. Demà podreu llegir les respostes de Jordi Portabella.

      Gràcies a tots.

    1. Gràcies Roger! Ha costat que tots els candidats parlin del tema però al final hi ha hagut un ‘efecte crida’ i han participat. És un debat interessant i demà tindrà el seu ‘clímax’ amb les respostes de CiU i divendres del PSC. La veritat és que com a ciclista urbà he vist evolucionar molt tema. Quan vaig començar a anar en bici regularment, al 2003, erem uns pàries i teniem a tothom en contra. Només ICV estava amb nosaltres pero la Mayol, que mai ha sigut santa de la meva devoció, no feia gaire per impulsar la bici. La petjada del Gomà, però, sí que s’ha notat una mica més. ¿Serà perquè també usa la bici a diari?. He de dir que em tranqulitza que tots els candidats vulguin mantenir la bici com a mitjà d’us habitual, inclòs el PP. Això és positiu i espero que, guanyi qui guanyi, la bici jugui un paper decisiu en la mobilitat urbana no només a BCN, sinó també a l’Hospitalet, Sant Adrià i Badalona.

      Saps que es pot aprendre a anar en bici a qualsevol edat? Aquí a BCN els del Biciclot fan cursos per adults😉

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s