Barcelona, la bici i el seu futur


Qui ho havia de dir, ja han passat quatre anys des de que es va inaugurar el servei de bicicletes públiques ‘Bicing’. Una experiència que va ser pionera a nivel mundial, treient del Velo’v de Lyon, ja que Barcelona va ser la primera ciutat amb més d’un milió d’habitats que tirava endavant una iniciativa com aquesta. Tot i així, l’aposta de la bicicleta és anterior al bicing. Recordem que el primer carril bici va ser inaugurat al 1991 i encara és operatiu: es troba a Diagonal des de Francesc Macià fins al Parc Cervantes. Encara que avui es digui el contrari, amb més errors que encerts Maragall, primer, Clos, després i fins ara Hereu han fet polítiques erràtiques de cara a la bici. Tots els ciclistes amb certa experiència recorden els temps negres en que Clos se’n reia de la bicicleta mentre tirava endavant un Forum de les Cultures sostenible i pensat per arribar-hi en cotxe i no se quines bejenades més.

Si comparem dades de 1999 amb les de 2011 ens adonarem que la bici ha ocupat per sí sola un espai propi: 120’000 usos diaris entre bici pública i privada, bona consideració social a jutjar per les enquestes (tot i els conflictes per tots coneguts) i és una part més de la mobilitat urbana, amb un pes notable. Ja no es pot ignorar que la bicicleta, com la moto, descongestiona a la ciutat i és part de la solució. Però ara, 6.000 ‘bicis del bicing’ i prop de 75.000 bicis privades circulant per Barcelona després hem de plantejar-nos el futur de la bicicleta. ¿Cap a on anem?

Vaig començar a fer us de la bicicleta pels desplaçaments urbans a la primavera del 2003. Al setembre, després d’un viatge llarg a Holanda, vaig decidir que seria el meu vehicle habitual i aquí segueixo. Barcelona ha canviat amb la bici com primer, als 70 i 80, va canviar amb la moto. Igual que la moto, la bici va començar com una moda contestaria però ha vingut per quedar-se per sempre. Fins i tot grups que no eren gaire simpatitzants de la bicicleta, com el Partit Popular, parlen ara d’augmentar els carrils bici i convertir el servei del Bicing en 24h. El candidat que avui sembla tenir més opcions a convertir-se en nou alcalde, Trias, mostra en públic una gran simpatia per la bicicleta i se’n declara usuari, tot i que m’agradaria veure’l més de tant en tant fent servir la Brompton que diu tenir.

Per això des d’aquest bloc vull llençar als partits polítics amb aspiracions a obtenir representació a l’Ajuntament de Barcelona un qüestionari per a que ens expliquin la seva posició sobre la bici a Barcelona i el seu futur. El qüestionari serà el següent:

  1. Quina opinió té el seu grup sobre la bicicleta a Barcelona avui?
  2. Què creu que s’ha de millorar? Què creu que s’ha de mantenir tal com està?
  3. Sobre els carrils bici ¿quines millores/novetats s’haurien d’aplicar segons el seu programa polític?
  4. Què canviaria de la actual ordenança de civisme en l’article referit a la bici?
  5. El bicing ha sigut un èxit indiscutible, però creu necessari que els usuaris de la bici n’adquireixin una de privada?
  6. Creu el seu grup que el casc ha de ser obligatori a Barcelona més enllà del seu us en nens petits?
  7. S’ha de combatre l’incivisme de ciclistes, però què proposa el seu grup per a acabar també amb els conductors que no respecten les bicis o envaeixen carrils bici?

Aquest qüestionari el faré arribar a tots els grups polítics amb aspiracions a obtenir representacióPSC, CiU, PP, ICV, Unitat per Barcelona, Ciutadans, SI i UPyD, i les respostes seran publicades durant la campanya electoral en aquest bloc en tres articles: el primer amb els grups amb aspiracions a entrar a l’Ajuntament però sense representació actualment (C’s, SI i UPyD), un segón grup amb els que tenen avui representació per sota dels 10 regidors (PP, ICV, UxB) i per últim els dos partits amb aspiracions d’aconseguir l’alcaldia (PSC i CiU). Per la meva banda em comprometo a publicar íntegrament les respostes que em siguin enviades.

Espero que tots els partits polítics s’avinguin a col·laborar amb aquesta proposta i que ens presentin públicament les seves propostes per la mobilitat en bicicleta a la ciutat de Barcelona.

Salut i bona bici!

9 thoughts on “Barcelona, la bici i el seu futur

  1. Serà interessant veure les respostes, en un tema prou important a BCN, on deixant de banda casos de ciclistes incívics, la majoria sou verdaders herois, massa vegades jugant-vos el físic…

    1. En Trias va comentar-me fa uns dies que hi participaria, espero que com a mínim l’Hereu i el Gomà (ICV) i participaran. Tinc interés sobre tot amb el PP, perque a El Periódico pels quatre anys del ‘bicing’ van parlar molt bé sobre la bici, cosa que em sembla perfecte perque la bici no és de dretes ni d’esquerres, sino que és ‘la bici’.

      Veurem.

  2. Anar en bici per bcn em sembla molt bona idea, però hi ha coses que cal millorar i molt, doncs a la llarga seran un autèntic problema. Per exemple el carrils segregats, són un problema greu i un perill tan pels ciclistes com pels motoristes. JO sóc motorista. És com posar entrebancs, una maniobra equivocada i els tacs de goma et poden fotre a terra, o sota un cotxe.

    Sincerament ho veig innecessari, i naturalment una despesa de diners massa alta. Sé de sobre que molts cotxes no respecten els carrils, però segueixo creient que cal castigar molt, però molt més durament els que cometen infraccions que no pas penalitzar els que no ho fan. Però clar, és més fàcil comprar tacs de goma a alguna empresa amiga del regidor de torn i au, que preocupar-se pel problema de veritat.
    Al carrer Sanchjo de Avila hi ha dos tipus de tacs, els petits i els grans. Els grans són realment exagerats, tampoc cal, entre altres coses pq no passen ni bicis ni cotxes ni motos, no passa ni deu per allà, és un carrer nulament transitat. Ja hi passaran, però quan el barri estigui acabat. Acabat d’espatllar clar, però això és un altre tema.

    L’altre tema són les cruïlles. De moment per bcn circulen cotxes, motos i bicis, i fins que això no canvii hi ha coses que cal tenir en compte. Els carrils bici tipus, provença, nàpols, diputació… quan arriba una cruilla on els cotxes giren aquests han de creuar el carril bici, és difícil, doncs el que gira (en cotxe o moto) no veu si venen bicis, a més no és clar qui té preferència, naturalment les bicis se la prenen i per tant es forma una bona cua de vehicles que volen girar però no poden. Aquest tipus d’encreuaments entorpeixen molt la circulació, i el problema creixará de manera preocupant a mida que la bici s’extengui encara més, hem de tenir en compte que pels carrils bici encara hi circulen quatre gats.

    I per cert, hi ha preferències que és imprescindible que tinguin els cotxes, no pas per benficiar-los, si no pq a bcn tot i que el transit de cotxe ha baixat, la nefasta fluidesa fa que la contaminació segueixi pujant en pica. I pujarà, tots els semàfors nous del poble nou contaminen molt, auna autèntica barbaritat, abans aquests semàfors no hi eren i ara hi ha un cada 100m, que fa que un cotxe,moto,furgo… abans fes 5 o 6 carrers sense parar i ara pari cada moment.
    Cal replantejar-se la unió entre bicis i cotxes per tal d’optimitzar les dues coses. Com a mínim mentre hi hagi cotxes, pq hi són.

    Insisteixo que cal ser molt més dur amb els infractors, tan amb els invasors del carril bici (evitariem despeses innecesaries) i amb les bicis que circulen com els hi surt de les pilotes.
    Si mai un ciclista em fa mal, no només el denunciaré a ell si no tb a l’ajuntament, com a mínim ho intentaré. I si mai per culpa dels tacs de goma prenc mal, tres quarts del mateix.

    1. M’alegra llegir comentaris com aquests venint d’un motorista! Personalment la segregació dels carrils bici la trobo bé per un motiu molt simple: Diputació o Consell de Cent serveixen a les hores puntes per fer càrrega i descàrrega. ¿Coneixes el restaurant Gorria? Feien servir sistemàticament el carril bici per aparcar-hi els cotxes del senyors clients. Jo sóc ciclista molt experimentat i no tinc por del trànsit, sí molt respecte, però qui no ho és i es troba que ha de sortir del carril bici li entra por i acaba anant per les voreres, cosa que s’ha d’acabar perque jo vaig en un vehícle i a la vorera no hi pinto res.

      Crec que s’estàn fent les coses, per fi, mitjanament bé tot i que tinc les meves crítiques. Per exemple per què encara no hi ha CAP carril bici projectat per arribar a Plaça Catalunya quan és la zona on més bicis s’hi concentren o per què segueix habent-hi un carril bici a la vorera de la Diagonal o per què es fan carrers nous i no s’hi contempla la creació d’un carril bici per normativa, entre d’altres.

      Sempre poso com exemple que a Amsterdam practicament no hi ha carrils bici, si no que es basa el transport en el respecte mutuu, cosa que aquí hem de treballar-la més treient primer els cotxes dels carrils bici i després les bicis de la vorera i també incentivant que les bicis puguin anar per qualsevol carrer sense perill (València, Mallorca…) però això és una altra història, perque a València potser sí que hi caldria un carril bici, ni que fos un pel més estret i a continuació de la zona d’aparcament.

      Per últim, el trànsit en bici a Barcelona ha augmentat més d’un 100% en 8 anys. Al 2003 hi circulàvem de 30’000 a 45’000 bicis/dia, avui més de 100’000 i representem prop del 5% de la movilitat total de la ciutat. Això és una barbaritat. La diferència entre bici i moto/cotxe és que la bici es distribueix pels carrils, és a dir que és més fàcil veure bicis a Psg.Sant Joan que a Roger de Lluria, mentre que la moto o el cotxe ocupa tots els carrers, per això tenim la sensació que ‘no hi ha bicis’ quan en realitat n’hi ha més de 100’000 circulant cada dia de dilluns a divendres. S’ha arribat a parlar de pics de 150’000 en époques com l’abril o el maig, quan el temps més convida a fer servir la bici. Ara, tinc clar que a aquest ritme arribarem a les 200’000 bicis/dia a Barcelona en menys de 10 anys, i espero que molts ciclistes sigui gent que ha aparcat el cotxe i l’ha canviat per la bici i, per què no, també per la moto. La ciutat funcionaria molt millor en moto i bici com a bases del transport privat.

      Un plaer parlar amb tu!

  3. Jo no vaig amb bicicleta, però com a usuari del transport col·lectiu m’agrada que a la ciutat s’incrementi l’ús de la bicicleta, sigui pròpia o del servei Bicing, les motos i altres vehicles lleugers. És el més convenient a la mobilitat urbana.

    Sovint (parlo de memòria històrica) he vist els carrers en hora punta plens de berlines de cinc places, cadascuna amb un sol ocupant, i, naturalment, els embussos eren inevitables. Això sí que no és sostenible, i és el que no s’ha de repetir en una ciutat ben organitzada.

    En definitiva, calen bicicletes i transport públic per a la millor mobilitat urbana: està bé que tinguin preferència i puguin arribar a tot arreu.

  4. No conec el restaurant Gorria, però conec altre llocs, com el carril bici de Napols quan arriba a Mallorca. Hi ha una escola allà i el carril esta sempre envait. Insisteixo en que cal corregir això, però no posar elements pq a més de valdre diners són perillosos. Jo mateix quasi m’estampo amb els tacs aquests un dia que feia un vent bestial i em va empènyer la moto cap allà, si no arribo a frenar a temps els tacs m’haguessin portat una caiguda bastant fotuda, ni t’explico si a més ve un cotxe per darrera… aquest perill és extensible a les bicis tb, de fet més i tot, doncs la majoria ni porten casc ni cap tipus de protecció.
    A més, en el cas de napols per exemple, si hi posen tacs, els cotxes presumiblement pararan al carril de circulació, provocant retencions innecessaries i que un carrer bastant transitat de dos carrils passi a ser d’un sol. De tal manera que el problema de base, que és els cotxes parats al mig, no l’arreglem, més aviat el desplacem. A més el perill que comento dels tacs… com ho fem? doncs cal revisar moltes coses, però els tacs insisteixo que són perillosos. Pujar per marina ara mateix fa por, doncs cal evitar el cantó esquerra.

    Celebro que entenguis que a la vorera no hi pintes res, no tots els ciclistes pensen igual, més aviat es pensen que per anar en bici tothom els hi ha de posar la catifa vermella.. però si van per sobre la vorera! els altres van a peu!!
    Jo penso que la diagonal cal reformar-la de dalt a baix, de fet penso que Barcelona cal que es reinventi del tot, atenció al que vaig a dir… el pla Cerdà per mi està obsolet i ara mateix o és ineficaç, i l’ajuntament de bcn l’ha rebentat. Torno a repetir que a bcn hi ha massa semàfors, els busos no circulen bé i hi ha massa carrers. Entre altres coses. Fa temps que ho estudio en calma i és clar que cal canviar-ho i obrir-ho tot en canal.
    L’exemple d’Amsterdam és una mica trampós. JO tb hi he estat (i a altres llocs d’Holanda tb) i només cal veure la cultura, culturalment ens porten anys llum amb la bicicleta, per tant no podem canviar una societat que fa 10 anys no veia ni una bici, i ara de cop en pot tenir 200 mil. Cal fer-ho, però no serà fàcil. A més, holanda ha crescut economicament amb la bici como un dels pilars del seu transport, i barcelona no. No s’ha construit pensant en bicis, i no s’ha desenvolupat tampoc.
    No penseu els que aneu en bici que els que van en cotxe TOTS tenen alternativa, pq no és així, ara mateix jo quan agafo el cotxe és per necessitat, com tans altres. Fer servir el cotxe a bcn s’ha transformat en una pijada i odissea. PEr aquest motiu moltes, moltíssimes empreses han fotut el camp, jo mateix ho faré, i s’han hagut de transformar barris sencers per tal de no perdre empenta economica…

    El transport public de bcn és directament una puta merda, sento dir-ho així, però és el que hi ha. No podem voler ser una ciutat moderna amb metros que fa 15 anys que tenen la mateix freqüència de pas, i pocs metres nous construïts. Els que venen de treballar de fora de bcn ho tenen bé si no l’han de creuer, si no han de fer molt troç dins a barna, pq si no estan perduts. Si treballes al costat de l’estació de tren molt bé, però com hagis de fer tren-metro-metro ja pots endur-te el berenar.
    A Barcelona hi circulen MOLTS menys cotxes que fa uns anys, però es nota molt poc, pq no ha fet un salt qualitatiu en el transport públic i pq la circulació dins de la ciutat és cada vegada pitjor, més semàfors, més lentitut… caldria estudiar si val la pena tenir tots els taxis rodant…

    L’ajuntament podria haver canviat el parc mobil de motos a motos elèctriques fa molts anys, però res, ho han deixat passar. Podriem tenir una ciutat on les motos no contaminessin, i fossin juntament amb les bici (de fet ja ho són) la solució ala mobilitat, però no. Creuen que és millor putejar a la moto, prohibin al poble nou aparcar a la vorera, posant zone blaves… que facin el favor de facilitat el canvi a l’electricitat, que es deixin de tonteries a les voreres, que amb bona voluntat hi cabem tots! l’ajuntament ens obliga a fer servir un transport públic que no funciona, i no tots poden anar en bici. Si jo a la feina faig les meves gestions amb bici en puc fer dos o tres en tot el dia. Si ho faig en moto en puc fer 10, i si ho faig en cotxe a mes puc anar als polígons de fora de bcn a repartir o recollir els materials, i altres coses per l’estil.

    Lamento el rollo😄

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s