Maleïts anticiclons (paranoies d’un Conseller)


Dilluns a la seu de la Conselleria de l’Interior es va veure més activitat que mai. Els telèfons estàven tots ocupats, les secretaries fumaven sense parar per suportar la tensió. El Conseller Puig anava amunt i aball cridant, gesticulant impulsivament. Els seus assesors, amb llibretes a les mans, apuntàven sense descansar les instruccions del Conseller. Suaven molt. Havien arribat a la Conselleria diumenge a la tarda, quan es va decretar l’estat d’alarma nacional. El conseller, de cop, va parar. Es va fer el silenci. Tothom, secretaries, assessors, secretaris de comunicació de la conselleria, tots sense excepció van callar i van mirar als ulls al conseller. De cop en Felip Puig va esclatar: “Vull saber-ho tot sobre aquest tal Anticiclò!”, perque un malvat anticiclò havia enviat a la cuneta la promesa electoral de treure els 80km/h, el principal problema de Catalunya a rao de la mobilització del govern, volcat en explicar pel dret i del revés com d’extraordinaria és aquesta situació.

Creia que ho havia vist tot en explicacions barates per a no es demostri el que és evident: els 80km/h han servir per reduir la contaminació i també l’accidentalitat, però l’excepcionalitat d’un anticiclò ha provocat que es mantinguin els 80km/h allà on ja hi eren. Costa d’entendre que una mesura que funciona es tregui, més encara quan s’haurien d’implementar encara més reduint el trànsit a tota l’àrea metropolitana de Barcelona. Més encara quan el propi govern espanyol ha proposat trobar una solució de consens per mantenir la limitació.

Tan excepcional és un anticiclò al gener o febrer? Els del Temps de TV3 no dissimulen la seva sorpresa. ¿Excepcional el bon temps? ¿Excepcional la inversió tèrmica a l’hivern? Aquesta situació anticiclònica és habitual de la nostra àrea. Cada hivern es dona i es fa visible en forma de boires a la plana de Lleida, Vallès, Vic… en forma de temperatures altes als cims del Pirineu i en forma de calitxa a la ciutat de Barcelona. És a dir, podem esperar que passin els dies per treure la mesura dels 80km/h, però la situació actual es tornarà a repetir tard o aviat, ja que el bon temps és, per si no ho sabien, una normalitat climatológica del nostre país.

Què passarà quan ens trobem amb una situació anticiclònica com aquesta (vent estancat, bon temps i altes pressions) però ja no hi siguin els 80km/h? Passarà com a Madrid, on la contaminació està devocada? O es plantejaran mesures complementàries a la velocitat variable com les que ja s’apliquen a ciutats com Berlin, on només aquells cotxes que són menys contaminants poden accedir al casc urbà? Alguna cosa hem de fer perque el nostre aire, aquell que respirem a diari els barcelonins, no estigui en el TOP 5 dels més bruts i contaminats.

En el trasfons de tot això tenim que aquest govern dels millors es presenta com una simple façana. Lluís Recoder, Conseller de la inconcreta i decorativa a partis iguals Conselleria de Territori i Sostenibilitat (eufemisme descafeinat per no parlar de medi ambient ni ecologia, pobre Ramón Folch) era partidari al principi de mantenir la limitació dels 80km/h, per sorpresa de tots inclós el propi Mas. Recoder va quedar rapidament anul·lat i desautoritzat pel Conseller Puig, membre de l’aparell del partit i encarregat de fer que aquest pressumte govern “dels millors” no es surti ni una ratlla del que diuen CDC i Unió. Les veus que des de el propi aparell de la Generalitat s’han alçat en favor de mantenir la limitació dels 80km/h van sent callades una per una. L’última veu en ser expulsada del seu lloc ha sigut en David Rodríguez, director del Servei Meterológic de Catalunya.  Com molt bé destaca en Carles Capdevila a l’editorial del diari Ara, l’assumpte dels 80km/h ja ha entrat al llistat d’astracanades nacionals, acompanyant moments vibrants com el Fòrum 2004 o el Referèndum de la Diagonal.

El govern, tant mateix, per demostrar que vol lluitar contra la contaminació, en nom de la crisi s’aturarà la construccióDistintiu berlinès per a cotxes poc contaminants. de la L9 a la Zona universitària. Això sí, el Quart Cinturò seguirà endavant i Trias, aspirant a alcalde de Barcelona, proposa eixamplar el Túnel de Vallvidrera que forma part de l’autopista d’entrada a Barcelona menys transitada. El motiu el diu ell ben clar al seu twitter: el túnel està antiquat i no compleix els estàndars europeus, s’han de pendre mesures. La contaminació tampoc compleix els estàndars europeus i què fa el partit de Trias? Avui mateix, el conseller de Territori i sostenibilitat començarà a treballar en les 20 o 30 (com a molt) mesures per a reduir la contaminació. La conselleria de Medi Ambient va presentar-ne prop de 80 mesures en la passada legislatura. No s’ha concretat cap, però escoltar que les mesures no passen per reduïr el trànsit d’entrada i sortida a Barcelona ni crear cap control de la contaminació que directament surt del cotxe, fa suposar que estarem davant d’una altra mesura per la galeria o que les ’30 mesures’ es reduiran al concepte ‘Agafi el cotxe només quan sigui necessari‘ i la gent seguirà agafant el cotxe de dilluns a divendres per anar a treballar i els caps de setmana per anar al centre comercial, a comprar el pà o a donar una volta… lo normal, vaja.

La situació anticiclònica pasarà de llarg, segurament al llarg del febrer i març vindran plujes que netejaran l’atmosfera de Barcelona. Llavors hauriem d’estar atents de que quan torni una situació com aquesta, de bon temps, denunciar de nou l’augment dels nivells de contaminació a l’àrea metropolitana. Però més enllà de la contaminació, el que ens hauria de preocupar és la més que possible repuntada dels morts en accidents de trànsit. La reducció dels accidents des de que es van implantar els 80km/h ha sigut incontestable. No s’enten, doncs, que Felip Puig tregui una mesura que, a totes llums, és bona tant en el que respecta a la contaminació com en el que respecta a l’accidentalitat. Si l’accidentalitat augmenta i torna a valors anteriors a la mesura dels 80km/h serà molt difícil no assenyalar com a responsable al Conseller d’Interior i la seva obssesió dogmàtica per erradicar tot allò que s’hagi sota administració d’ICV a la conselleria que ara ell dirigeix, hagi sigut o no positiu pel país.

Em resulta quasi obscé llegir articles com aquest on al final es mescla tot. Com si una situació de bon temps (perque això és el que porta un anticiclò al nostre país) tingués l’excepcionalitat d’una nevada com la del 8 de març de 2010. Com si tot es pogués justificar a partir d’un motiu polític. Potser en Puig dirà que l’anticiclò l’ha provocat en Joan Herrera, ves tu a saber. Tornarem a anar a 100km/h o 120km/h tot i que sabem, perque hi ha informes científics que ho avalen, que així es contamina més. Tant se val, el ‘govern dels millors’ ha vingut a lluitar contra els principals problemes de Catalunya: els okupes, els 80km/h i l’eternitat de la pàtria. Vista la magnitud del problema, CiU ha tirat pel dret. Com vàrem comentar alguns bloggers, quan el nou govern tingui problemes treuran la senyera per tapar-ho tot. Molt gros ha de ser l’espectàcle que ham muntat en Puig per a que s’accepti una proposició de SI, la casa de barrets que dirigeix Joan Laporta, sobre la Independència.

Per cert, només porten 2 mesos i escaix de govern. ¿Us imagineu el que ens espera? Serà llarg, molt llarg.

13 thoughts on “Maleïts anticiclons (paranoies d’un Conseller)

  1. Encara ens falta molt, Pere, en el tema de transports públics… fins que no tinguem transposrts públics eficients, a més bon preu, i amb freqüències com déu mana, limitar l’entrada a BCN a determinats cotxes no em sembla bé. Segons com em semblaria inclús elitista, ja que els cotxes menys contaminants són els més nous, i qui es canvia de ctoxe cada dos per tres? el currito? nop, ja sabem qui.
    Ja et dic, primer, exigim uns transports públics de qualitat, per tot Cat, després per pura lògica veurem com es reduexi el trànsit. Mentre no sigui així, la gent, agafarem el cotxe, a 80 o 120….

    1. Jo crec que a BCN no hi ha una mala xarxa de transport públic. El metro és molt eficient, FGC és un bon servei que ha d’ampliar oferta i els Rodalies necessiten inversió, no un retall de pressupost ni un canvi de nom o pintar-hi una senyera cada tren com vol aquest ‘govern dels millors’.

      Jo crec que s’ha de limitar l’accés de cotxes a BCN creant els pàrkings dissuassoris a l’entrada de la ciutat. Això ho vaig veure a Àmsterdam al 2003 i a Berlin al 2006. Arribes amb el teu cotxe i l’aparques. Amb l’abonament de transport el parking et surt gratis i allà agafes el transport públic que necessitis. Això com et dic es fa a tota Europa, a totes les grans ciutats del continent, excepte aquí.

      Jo puc entendre que tu, que vens de Lleida a BCN de tant en tant no ho trobis bé i vinguis en cotxe, pero també hem d’entendre que a BCN no hi caben cotxes de forma ilimitada. El problema no es que tú vinguis en cotxe de Lleida o que algú vingui en cotxe des d’Olesa o Manresa… el problema és la gent que ve des de Sabadell, Terrassa i altres ciutats ben comunicades en transport públic.

      Tenim una ciutat on hi vivim 1,5 milions d’habitants, pero hi circulen quasi 4 milions de cotxes. El limit de cotxes que hi caben a la ciutat es va calcular en 3 milions 800mil, és a dir: tenim un problema de congestió i, per tant, de contaminació. L’aire de BCN és tan brut com el de Tokio o Beijing (ciutats de 8 o 10 milions d’habitants) i en canvi el govern només sap proposar anar a 120km/h i fer més accessos per autopista a la ciutat, ¿per a que hi entrin més cotxes potser?

      És una situació per la que s’ha de trobar una solució JA.

  2. La xarxa de transport públic de Barcelona és PATÈTICA, però patètica i lamentable com poques altres. Quan això s’arregli la quantitat de cotxes baixarà en picat, com ho ha fet els darrers anys per culpa (o gràcies) a la crisi. Quan el metro de barcelona doni el servei que la quantitat de passatgers exegeix serà una bona xarxa de metro, de moment és insuficient. La freqüència de pas dels combois és pràctiament la mateixa que dels últims 15 anys quan jo anava a l’escola en metro. I en aquests anys han augmentat els passatgers en una xifra que ara mateix no tinc però que és immensa.
    En comptes d’això hem renovat tota la flota de metros… no ho entenc.. renovar els trens dela L1 que només tenien uns 20 anys és LLENÇAR els diners, i no millorar la xarxa, però clar, els diners són dels altres.
    No, el metro no està a l’alçada. Només cal veure com van els metros de Londres o Paris, són un altre món.
    La xarxa d’autobusos de bcn és ineficient com res, per molt motius, però de la mà del PSC i ICV l’ajuntament de Bcn ha sigut incpaç de montar una xarxa de bus energèticament correcte i eficient. Aara, ara eh! ara els ecologistes de tota la vida se n’adonen de com mal il.luminada esta aquesta ciutat… ha costat, però per fi!

    Hi ha un tema del que ningú parlar i es molt important: els semàfors. Si, a la zona de poble nou han fet (i estan fent) molts carrers nous,i a cada cantonada hi han fotut semàfors. PErò clar, resulta que el trànsit és tan baix que la majoria de vegades només pares per deixar passar un o dos cotxes (o bicis). Antigament hi havia stops, o “cedas” majoritariament, de tal manera que la parada era alternativa. En una zona indsutrial posant semàfors inútils (pq no té una altre paraula) només s’aconsegueix augmentar la contaminació desmesuradament. El borreguisme indica: cruïlla=>semàfor, i clar, així estem.
    Ningú té idees creatives per acabar amb la contaminació, pensen uqe la solució és prohibir (com sempre), però no donen un transport públic de qualitat.

  3. Jo, ciutadà de Ponent, que baixo a BCN dos-tres cops a l’any, i normalment vaig a casa d’una amiga que viu a Sant Joan Despí, normalment deixo allà el cotxe i després o agafo el tren o el tramvia, depenent on vulgui anar, i ja a BCN, metro. Si visqués a BCN, molt probablement no tindria cotxe…és la sensació d’algú q utilitza el transportpúblic de l’àrea metropolitana dos tres cops a l’any.Em sebla, com dius tu Pere, prou satisfactori.
    Ara, el munt de dies que escoltant la radio, sento com fallen els trens, em diu que aquí s’ha d’arreglar alguna cosa, evidentment, perquèno és de rebut arribar tard a la feina cada dos per tres. Suposo que per aixòmolta gent de Sabadell, Terrassa, etc, acaba agafant el cotxe. Si existís una bona xarxa, sense pífies, molta gent no l’agafaria. Igual que tampoc l’agafaria jo si agafar el tren a BCN no em surtís tan car…
    El que tu comentes dels pàrquings dissuassoris, fa molt temps que se’n parla, inclus aqui a Lleida, pero no es fan. Evidentment és el camí, i una bona solució, amb les facilitats que comentes que hi han a Amsterdam i a Berlin, és molt atractiu… però és clar…serem algun dia també europeus en això??

  4. Aquests dies noto que em piquen els ulls, respiro amb dificultat, em sento més estressat i irritable que mai… I no em vull imaginar què els passa als que tenen alguna malaltia crònica, amb símptomes d’asma i conjuntivitis.

    S’ha de millorar la qualitat de l’aire, entre altres raons, perquè la nostra salut ho agrairà i es reduirà la despesa sanitària. (Sí, ja sé que això és competència d’una altra conselleria que tampoc no té la culpa de l’anticicló, però tot va lligat.)

  5. Cal ser molt innocent encara per creure que realment la mesura dels 80 fa baixar la contaminació eh. Sempre que surten les xifres de la baixada de contaminació són tan poc concretes com: ha baixat un 10, o un 11 % o una no se que… en cap cas s’aprofundeix. Els cotxes no necessàriament contaminen menys per anar més a poc a poc, de fet la corba ideal de consum esta en aproximadament els 90kmh. Depen de les revolucions, i 80kmh esta en terra de ningú, alguns cotxes van en 4a i altres en 5. Els que van en quarta superen en contaminació als que van amb 5a, i fora millor que anessin per sobre de 90kmh, sobretot els cotxes antics. A més, a 80kmh estan més estona a la carretera, més estona contaminant. El trajecte BCN-TGN (que abans feia molt sovint) m’ocupava 1h de trajecte. Després de la implantació dels 80 i la reducció de 120 a 90 de pràcticament tota l’autopista del Garraf, el temps de viatge ha passat a 1h 25min. Diferencia molt important, per tant, potser he reduit una mica la polucio (difícil pel tema revolucions com he dit abans), però he aconseguit estar 25 minuts més contaminant.
    En una tertulia en una ràdio, parlant sobre economia vaig coincidir amb el senyor Donaire, vaig veure que tenia una unes idees prou clares sobre el tema, així que li vaig llegir el bloc. La primera entrada que vaig veure va ser sobre això, i com suposadament feia un càlcul de temps del que es perdia a l’entrar a barcelona. El seu resultat va ser de 4 minuts, ja mai mes em vaig posar en contacte amb ell. Aquest socialista de pro va ser un dels culpables directes d’inflar els bancs amb diners públics, i resulta que hem de confiar en ell amb uns càlculs que fan vomitar.

    El que deia, es parla d’una reducció d’aprox el 11%, és igual, ni que fos el 20% (teniu en compte que he de confiar cegament en els polítics eh! aquells grans oradors de la veritat, que no es venen als poders econòmics!), ningú mai explica la BRUTAL disminució del trànsit. I dic brutal pq qualsevol ho haurà pogut notar, especialment des de la implantació de la mesura, que coincideix amb l’inici de la crisi i l’augment de l’atur. A mi em perdonaran, però si en aquesta reducció li sumem la super-mesura dels 80, i només estalviem un 1x% de polució, és que alguna cosa no funciona. Ha Barcelona el descens de vehicles es calcula en un 12% amb mesures preses a la Gran Via… doncs miri, jo això dels 80, de moment no m’ho crec. Amb la disminució de trànsit, i la mesura ara mateix hauria de ser molt considerable la reducció de la contaminació, però no és així ni serà així.

    ICV ha de defensar com sigui pràcticament la única decisió vistosa, pq la seva aportació al govern ha sigut horrorosa i sobretot depriment, la gestió de la sequera hauria d’haver fet que el Conseller Balta anés a la presó, espero que algun dia surtin els calers públics que es va gastar PER RES, com per exemple les famoses estaques…. trasvessaments ni un!! per anem posant estaques per si de cas… a no calla, que al final ningú sap qui les va posar!. Porten molts anys manant a Bcn, han pogut arrencar mesures a tort i a dret, però se’ls hi recordarà els galets de nadal que funcionen amb dinamos de bici a 200 mil euros la unitat. La nefasta gestió dels semàfors a la ciutat (com molt bé apuntava algú aquí mateix, espero que algú reclami responsabilitats), encara al 2011 hi ha autobusos diésel amb els tubs d’escapament apuntant als vianants, ni han pensat en posar trolebusos, la nefasta i ineficient il.luminació de la ciutat, un xarxa de transport públic que cau a troços, el bicing el va portar ERC, la nefasta gestió dels contenidors de reciclatge… es podrien dir moltes coses. Al final es mouen tb per interessos, i fins que no ha estat de moda l’ecologisme (i necessari) ells no han aparegut com a gran salvadors de la mare terra, i al final són la mateixa ronya que tots plegats. Decepcionant.
    Clar que ens queden molts anys de consellers de Ciu, els hi hem posat en safata, els hi hem posat la catifa vermella, algúns parlen que els socialistes es van vendre al nacionalisem (i un rave!), les urnes han fet pagar la incopetència d’una govern que deia ser d’esquerres i d’això no en tenia res. Que tenia l’oportunitat de plantar cara a tans anys de caspa catalana (ho dic així, ho sento), però no , van decidir fer el ridícul i tornar a portar al Govern aquells lliberals… hauriem d’aprendre d’Islàndia, val la pena saber què esta passant allà dp del crack del 2008

  6. Cal ser molt innocent encara per creure que realment la mesura dels 80 fa baixar la contaminació eh. Sempre que surten les xifres de la baixada de contaminació són tan poc concretes com: ha baixat un 10, o un 11 % o una no se que… en cap cas s’aprofundeix. Els cotxes no necessàriament contaminen menys per anar més a poc a poc, de fet la corba ideal de consum esta en aproximadament els 90kmh. Depen de les revolucions, i 80kmh esta en terra de ningú, alguns cotxes van en 4a i altres en 5. Els que van en quarta superen en contaminació als que van amb 5a, i fora millor que anessin per sobre de 90kmh, sobretot els cotxes antics. A més, a 80kmh estan més estona a la carretera, més estona contaminant. El trajecte BCN-TGN (que abans feia molt sovint) m’ocupava 1h de trajecte. Després de la implantació dels 80 i la reducció de 120 a 90 de pràcticament tota l’autopista del Garraf, el temps de viatge ha passat a 1h 25min. Diferencia molt important, per tant, potser he reduit una mica la polucio (difícil pel tema revolucions com he dit abans), però he aconseguit estar 25 minuts més contaminant.
    En una tertulia en una ràdio, parlant sobre economia vaig coincidir amb el senyor Donaire, vaig veure que tenia una unes idees prou clares sobre el tema, així que li vaig llegir el bloc. La primera entrada que vaig veure va ser sobre això, i com suposadament feia un càlcul de temps del que es perdia a l’entrar a barcelona. El seu resultat va ser de 4 minuts, ja mai mes em vaig posar en contacte amb ell. Aquest socialista de pro va ser un dels culpables directes d’inflar els bancs amb diners públics, i resulta que hem de confiar en ell amb uns càlculs que fan vomitar.

    El que deia, es parla d’una reducció d’aprox el 11%, és igual, ni que fos el 20% (teniu en compte que he de confiar cegament en els polítics eh! aquells grans oradors de la veritat, que no es venen als poders econòmics!), ningú mai explica la BRUTAL disminució del trànsit. I dic brutal pq qualsevol ho haurà pogut notar, especialment des de la implantació de la mesura, que coincideix amb l’inici de la crisi i l’augment de l’atur. A mi em perdonaran, però si en aquesta reducció li sumem la super-mesura dels 80, i només estalviem un 1x% de polució, és que alguna cosa no funciona. Ha Barcelona el descens de vehicles es calcula en un 12% amb mesures preses a la Gran Via… doncs miri, jo això dels 80, de moment no m’ho crec. Amb la disminució de trànsit, i la mesura ara mateix hauria de ser molt considerable la reducció de la contaminació, però no és així ni serà així.

  7. ICV ha de defensar com sigui pràcticament la única decisió vistosa, pq la seva aportació al govern ha sigut horrorosa i sobretot depriment, la gestió de la sequera hauria d’haver fet que el Conseller Balta anés a la presó, espero que algun dia surtin els calers públics que es va gastar PER RES, com per exemple les famoses estaques…. trasvessaments ni un!! per anem posant estaques per si de cas… a no calla, que al final ningú sap qui les va posar!. Porten molts anys manant a Bcn, han pogut arrencar mesures a tort i a dret, però se’ls hi recordarà els galets de nadal que funcionen amb dinamos de bici a 200 mil euros la unitat. La nefasta gestió dels semàfors a la ciutat (com molt bé apuntava algú aquí mateix, espero que algú reclami responsabilitats), encara al 2011 hi ha autobusos diésel amb els tubs d’escapament apuntant als vianants, ni han pensat en posar trolebusos, la nefasta i ineficient il.luminació de la ciutat, un xarxa de transport públic que cau a troços, el bicing el va portar ERC, la nefasta gestió dels contenidors de reciclatge… es podrien dir moltes coses. Al final es mouen tb per interessos, i fins que no ha estat de moda l’ecologisme (i necessari) ells no han aparegut com a gran salvadors de la mare terra, i al final són la mateixa ronya que tots plegats. Decepcionant.
    Clar que ens queden molts anys de consellers de Ciu, els hi hem posat en safata, els hi hem posat la catifa vermella, algúns parlen que els socialistes es van vendre al nacionalisem (i un rave!), les urnes han fet pagar la incopetència d’una govern que deia ser d’esquerres i d’això no en tenia res. Que tenia l’oportunitat de plantar cara a tans anys de caspa catalana (ho dic així, ho sento), però no , van decidir fer el ridícul i tornar a portar al Govern aquells lliberals… hauriem d’aprendre d’Islàndia, val la pena saber què esta passant allà dp del crack del 2008

  8. Bones, felicitats per com ens fas arribar les notícies, be volia dir que he notat una positiva diferència amb el canvi de limitacions: Ja no hi ha frenassos a l’alçada dels radars.
    Una abraçada des del Vallès 8^D

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s