Catalunya Xinejable


Sempre se’ns ha dit que Catalunya és una potència económica que era capaç de portar les seves fàbriques a una Xina amb sous i condicions laborals tercermundistes, mentre que els centres de disseny i de I+D+I es quedaven al territori aportant valor afegit a la nostra economia.

En el cas concret dels cotxes, Catalunya s’estava postulant com un gran centre d’impuls del vehícle elèctric a nivell espanyol i europeu. Tot apuntava a que Seat seria el cap visible d’un nou punt d’inici en la fabricació de cotxes des dels vehícles contaminants d’avui, a vehícles amb una bona relació qualitat-preu que són híbrids o totalment elèctrics. Això ens haguès col·locat al costat de la 1a regió industrial d’Europa, la Vall del Ruhr, en desenvolupament, innovació i també ecologia. Només és necessitava el recolçament del govern.

Tot això sembla que quedarà en no res. La xinesa Chery arribarà a Catalunya farcida d’ajudes públiques i quan vulgui treurà l’amenaça de ‘o m’en dones més o marxo‘. Podriem haber impulsat centres d’investigació a l’alçada dels alemanys o belgues, pero això sembla massa modern, massa arriscat. El govern necessitava un cop d’efecte, i el cop pot provocar que no ens poguem treure mai més l’etiqueta que ens marca com a ‘territori de sous baixoscom l’únic distintiu competitiu a nivell mundial.

Pot provocar que els nostres tècnics, enginyers i tota aquella persona que pugui donar un valor afegit a l’economia foti el camp perque Catalunya serà el centre europeu de fabricació de cotxes de baix cost, cotxes que competiran directament amb els cotxes romanesos i els cotxes indis. Tot un éxit polític perpetrat per polítics miops i aplaudit per sindicats de camisa de franela a quadres.

Catalunya serà la porta d’entrada de cotxes contaminants i poc verds a una Europa cada dia més sensible amb l’ecologia, que reclama més cotxes verds. Que compra vehícles no pel preu si no per valors d’ecologia. Ens arriben d’Alemanya vehícles ‘eco‘, amb sistemes que redueixen les emisions a l’espera de l’arribada final del vehícle elèctric realment competitiu. A Estats Units un símbol com General Motors entra en fallida perque el consumidor nord-americà se n’adona que prefereix vehícles que contaminin poc. A Estats Units al 2009 dels 10 cotxes més venuts, 7 són híbrids o ‘fuel efficient’, només 1 era de General Motors, els menys eficients i més contaminants del mercat nord-americà, el Chevrolet Silverado.

L’any 2009 en Carles Torrecilla, Més cotxes elèctrics!economista i col·laborador ocasional de RAC1, va fer una xerrada al Dia de l’Emprenedor de 2009 on, entre moltes opinions neo-liberals que no comparteixo en absolut, va venir a dir que ‘tot allò que és xinejable no té futur‘ i argumentava que ‘tot el que puguin fer els xinos no ho intentis fer tu, perque ells sempre ho faràn més ràpid i més barat’. Si Catalunya només pot atraure inversions xineses és que realment tenim un problema molt greu. És la constatació de que només som competitius en sous baixos, conseqüència d’una mà d’obra poc o gens formada.

Hi ha qui s’ha cregut la història de que aquesta crisi és només una interrupció temporal de l’època de malbaratament de recursos i d’enriquiment fàcil. Hi ha qui no ha entés res de res i un cop més ha deixat passar una altra oportunitat per a convertir Catalunya en un punt de referència europeu en I+D+i.

Afegit: he eliminat alguns termes que podien sonar malament. Si he ofés a algú, li prego que em disculpi.

3 thoughts on “Catalunya Xinejable

  1. Comparteixo la teva preocupació pel desenvolupament intel·lectual del país en termes d’I+D+i, però no crec que la instal·lació a Catalunya d’una fàbrica de cotxes elèctrics de capital xinès sigui un problema per a això. Que els xinesos inverteixin aquí i donin feina a 3.000 treballadors poc qualificats (que els tenim, i amb edats avançades a les quals difícilment es faran enginyers), em sembla perfecte. I els cotxes elèctrics, per molt xinesos que siguin, no seran contaminants, no?

  2. Bon dia, doncs avui m’he llevat abans de les 12 ja que somiava amb que anava amb un micromaxin d’aquests xinesos per l’autopista, se’m desmuntava i arribava al peatge com els picapiedra. I a sobre em multaven per llençar brossa en la via pública.
    M’indigna que ens segueixin prenent el pèl i hipotecant el futur dels nostres néts!
    Sóc l’únic que creu que tenim uns dels sindicats més fills de puta de la unió europea, que es dediquen a enfonsar les inversions estrangeres i nacionals?
    Sóc l’únic que ha vist fàbriques altament productives tancar amb Eres i Eros, per anar a fabricar a països on la mà d’obra és més barata?
    Sóc l’únic que pensa que a les fàbriques estrangeres els posen més facilitats econòmiques, cedint terrenys i tot, quan la gent del país paguem impostos, amb escreix, per cada pam que utilitzem?
    Sóc l’unic subnormal del país que no cobra per ser subnormal?
    Si era una estratègia electoral, ara si que han perdut el meu vot de confiança, més pan para hoy, hambre para mañana. En el fons, i a la dreta, veig que aquest negoci només respon a pagar part dels interessos que debem a la Xina, com que ells fabriquen més barat, doncs a comprar-lis a ells i aqui anar inflant la borsa d’aturats, que venim la majoria del fracàs escolar, d’un disseny educatiu per tornar-nos subnormals.
    I que consti que sóc optimista.
    Salut!

  3. No se fins quin punt és positiu que instal·lin més industria a Catalunya, serem sempre el polígon d’Espanya? No, ara d’Europa, i perquè no, del món.

    Es clar que necessitem feina, però a tot preu? Perquè no millorem la situació dels pagesos i fem que zones rurals com l’Alt Camp i l’Espluga es desenvolupin nous projectes rurals. Perquè no invertim en el nostre paisatge i en el nostre patrimoni gastronòmic i paisatgístic?

    Estem hipotecant el nostre futur tacant els nostres paratges de fàbriques, al final Catalunya semblarà un parc logístic amb petits parcs naturals com illes per passejar el cap de setmana. Unim conceptes, invertim en el camp senyor Montilla, més vins, més cellers, més turisme sostenible.

    No seria millor invertir en una via verda que unís tots els pobles de Gaià, per exemple?, prou de macro-polígons, els anys 60 ja han passat.

    Salut i sort.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s