Cinc mesures estratègiques pel transport públic


Queda una setmana de campanya electoral i, tot i la interrupció causada pel terratrèmol de Lorca, hem de continuar amb les propostes.

Des d’aquest bloc vàrem obrir una nova secció anomenada ‘La Ploma convidada‘, on donar la paraula a gent no vinculada amb aquest blog però que sí crec que se’ls hi ha de conar la paraula. Un d’ells ha sigut la plataforma per la Promoció del Transport Públic (la PTP), presidida per Ricard Riol i que fa una importantíssima feina en favor de la mobilitat en mijans de transport col·lectius a la nostra ciutat, a l’area metropolitana i a Catalunya en general.

Des d’allà m’han passat aquest text on proposen als alcaldables de Barcelona cinc mesures estratègiques per a convertir Barcelona en la capital europea del transport públic. Una lectura molt interessant i que ve a respondre la pregunta “I vosaltres què li demaneu al futur alcalde de Barcelona?

No oblideu que a partir de dilluns parlarem de la bicicleta i el seu futur a Barcelona. Ja tenim les repostes d’alguns candidats a l’alcaldia de Barcelona a les preguntes que es van llençar des d’aquest bloc. Malauradament, no han contestat tots els candidats, per això agraeixo especialment a aquells que ho han fet.

___________________________________________

5 mesures estratègiques als Alcaldables per convertir Barcelona en la capital europea del transport públic, en comptes d’apostar per la capitalitat del vehicle privat elèctric

■ Contra el que algunes veus afirmen en campanya electoral, qui més afavoreix la mobilitat motoritzada a Barcelona és la xarxa de transport públic, que es fa càrrec de 3.100.000 de desplaçaments diaris front els 1.324.000 en cotxe i 364.000 en moto.

■ Barcelona ha de semblar-se a París, Londres, Viena, Berlín o Munic. Mai a Roma. Prioritzar la moto, ni que sigui elèctrica, per damunt del transport públic, tindrà greus conseqüències sobre l’accidentalitat, la congestió i l’ocupació d’espai públic, especialment si tenim en compte que la capital catalana és una de les ciutats més denses d’Europa i amb la taxa de motos més elevada.

La PTP creu que el transport públic de Barcelona té encara un gran desenvolupament a fer. Barcelona té una de les xarxes de transport públic intern més importants d’Europa, tant per l’extraordinària densitat de xarxa de metro, per habitant i per hectàrea, com pel fet de tenir una de les millors quotes modals d’Europa, només el 18% de la mobilitat interna es fa en vehicle privat; però necessitem més ambició. La nostra elevada densitat de població, una de les més altes d’Europa, fa que necessitem encara més mobilitat sostenible per moure’ns sense congestió, accidents ni contaminació. La PTP proposa 5 intervencions estratègiques per aconseguir un avenç històric en el panorama del transport públic a Barcelona


5 PUNTS PER FER DEL TRANSPORT PÚBLIC DE BARCELONA UN DELS MILLORS D’EUROPA

1. Reformular la xarxa d’autobusos amb línies d’alta freqüència i velocitat comercial (sistema Retbus) i amb una reforma de la xarxa convencional coherent. El Pla Cerdà ens dóna la possibilitat de disposar d’una de les xarxes d’autobús més òptimes del món. Per fer funcionar l’autobús amb altes prestacions caldrà millorar la seva gestió dins del trànsit i protegir-lo amb carrils apropiats: prou amples i amb prioritat semafòrica.

2. Acabar la línia 9-10 de Metro, que permet descentralitzar l’oferta de metro actual i descongestionar els trams més carregats de les línies 1 i 5. Tota la línia es troba pràcticament tunelada excepte el tram entre Guinardó i Zona Universitària (16% de la línia). El seu acabament ampliarà la cobertura de Metro a la pràctica totalitat de la ciutat i generarà noves connexions amb Renfe i FGC que no obligaran a passar per Sants ni pel centre de la ciutat.

3. Enllaçar les dues xarxes de tramvia amb lògica de mobilitat, i no per criteris estètics. Tots els estudis indiquen que el millor camí és la Diagonal i en superfície. Aquesta és la proposta del PDI amb la millor ràtio d’eficiència econòmica: una TIR superior al 40% (les del Metro oscil·len entre l’1% i el 10%). El tramvia de la Diagonal costa menys que dues estacions de la línia 9 o que l’edifici “Grapadora” de Glòries; i la seva capacitat quadruplica la de l’autobús emprant el mateix espai que un carril bus segregat. El seu recorregut ha de ser competitiu amb el vehicle privat, no solapar-se amb el Metro i cercar intermodalitat amb altres transports. Si reformes profundes foren rebutjades (A i B) caldrà pensar en una rehabilitació menys costosa. Alhora, la implantació del tramvia permetria alliberar una gran quantitat d’autobusos per fer el Retbus.

El “handycap” de Barcelona són els desplaçaments de connexió

4. Cal descongestionar les Rodalies amb un 3r túnel de forma que cap túnel es congestioni ni suporti més de dues línies. Si el punt més col·lapsat de les xarxes de Rodalies a Espanya és el centre de Barcelona, no s’entén quin sentit té parlar d’extravagàncies com el túnel d’Horta o determinats perllongaments del Metro. El tercer túnel és imprescindible si volem assolir l’objectiu d’incrementar el transport públic de connexió en un 65% d’acord amb el Pla de Mobilitat Urbana. Volem que s’estudiï un túnel que enllaci els grans intercanviadors de Sagrera TGV, Diagonal/Gràcia i la Torrassa, pel senzill motiu que volem connectar les línies del sistema costaner amb l’interior (Vallès, Bages, Baix Llobregat, Penedès) sense haver de passar pel Metro; i això la proposta de la Diagonal no ho permet.

5. L’autobús interurbà de Barcelona, la nostra revolució pendent. El principal diferencial de Barcelona amb Madrid no és el Metro sinó l’infradesenvolupat servei d’autobusos metropolitans, que no esta protegit de la resta del trànsit. Proposem invertir els diners que el Servei Català de Trànsit vol gastar en implantar la velocitat variable en repintar les calçades actuals per ubicar un quart carril d’ús preferent per a autobusos mantenint els 80 km/h. No té sentit fer inversions tan elevades per poder anar a 120 km/h en hora vall quan tenim pendent protegir els autobusos a les entrades a Barcelona i el repintat de calçades ens permetria estalviar centenars de milions d’Euros d’inversió en infraestructura. La prioritat ha de ser el transport públic.

Les mesures 2, 3 i 4 suposen una aposta pel vehicle elèctric més eficient que existeix: el transport públic elèctric, tant pel fet que està connectat en xarxa i pot retornar energia a la xarxa com per la seva elevada ocupació. El transport públic elèctric porta més de 100 anys d’anticipació tecnològica al vehicle privat elèctric.

Gràcies a Ricard Riol i la gent de la PTP per la seva col·laboració!

About these ads

4 responses to “Cinc mesures estratègiques pel transport públic

  1. Com a (sofert) usuari del transport col·lectiu em semblen molt bé totes les mesuress proposades. Especialment la de la remodelació de la xarxa d’autobusos, que ara per ara ofereix un servei molt deficitari.

    Pel que fa a Renfe, recentment ha inaugurat una estació a la Sagrera – Meridiana, molt a prop de la de Sant Andreu Arena, que enllaça amb quatre línies de Metrol. Em semblaria més lògic una altra estació al Clot – Meridiana, que enllaçaria amb la de Clot – Aragó i dues línies de Metro. No sé per què no s’ha fet, però encara s’ho poden plantejar i no costaria gaire: les vies fa temps que hi són.

    Un altre projecte que caldria tenir en compte és la prolongació dels FGC de Reina Elisenda cap a Esplugues, i potser enllaçar-los amb les línies d’Igualada i Manresa. Però aquest ja és un projecte a més llarg termini.

  2. Aquí va la meva proposta:
    Crear parkings disuasoris per entrar a Brcelona i fomentar agafar el metro, m’explico:
    Shaurien de crear parkings al voltant d’estacions de metros de les afores en que es paqgues amb les targetes de transport públic integrat, un viatge en metro inclouria el parking.
    Els que vivim fora no sempre podem utilitzar transport públic que en porti a Barcelona i tot i tenint la renfe a prop de casa hi ha horaris que et veus obligat a agafar el cotxe.

    • això justament es va fer a les Glòries (Park and Ride amb títol de transport públic inclòs amb el pagament de l’aparcament)i va ser tot un fracàs, pq estava ja a dins de la ciutat… (si entraves en cotxe fins a les Glòries ja no deixaves el cotxe…) Però cal provar altres experiències a estacions de metro més allunyades del centre, no sé a què esperem!!!

  3. Por mi parte veo indispensable la construcción de un “metrosur” que comunique el Baix Llobregat Sud. El punto de inicio sin duda ha de ser el intercambiador de Cornellá Centre. Actualmente las comunicaciones entre los municipios de esta pobladísima area metropolitana es de charanga y pandereta, y dominada fundamentalmente por el vehículo privado. Para ello los Parkings disuasorios (no los “mini” Parking actuales) son fundamentales. Otra cosa seria hacer una red de bicing metropolitana (o de Parkings seguros para bicis) y vagones de tren donde puedas transportar una bici plegable sin clavarsela en el esternón a nadie.
    Y una propuesta, que no es de apoyo al Transporte Público, pero si de apoyo a la racionalización del transporte público es la liberación de plazas y lugares de estacionamiento por parte de los ayuntamientos. Las zonas verdes y azules son un sacadinero para el contribuyente que ya paga suficiente. Seguro que todos conocemos lugares en nuestros municipios que descargarían el estacionamiento en nuestras ciudades (yo en Cornella, Esplugues y l’H conozco unos cuantos). El otro día comprobé que para un trayecto de 4 minutos estuve conduciendo y contaminando, además de colapsando la red por mas de 25 minutos buscando aparcamiento. En la zona donde trataba aparcar hay 5 extensiones baldías que pueden servir de estacionamiento, y que servirían para conectar con la red de transporte público…

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s